Landstormens lilla argbigga

Originaltitel: Landstormens lilla argbigga
Regissör:Nils Jerring
Utgivningsår:1941

Om Landstormens lilla argbigga:

Sickan Carlsson spelar en bortskämd tjej från storstaden som inte vill slå sig till ro, trots att hennes pojkvän tjatar och tjatar. Hon får annat att tänka på när hon gör beredskapstjänst på en bondgård under ledning av pojkvännen, som är officer.

Erik 'Bullen' Berglund, Sickan Carlsson, Holger Löwenadler, George Fant, Marianne Löfgren, Torsten Hillberg, Olle Hilding, John Botvid, Irma Christenson, Kotti Chave, Karin Alexandersson, Astrid Bodin, Axel Högel, Bengt Dalunde, Gustaf Hiort af Ornäs

Sölve Cederstrand

Komedi

Sverige
Filmnummer: 31922
Diskussioner om Landstormens lilla argbigga  (0 diskussioner)
Kommentarer om Landstormens lilla argbigga (12 st)
Andra våningen (Anmäl)   20/11 2017
Inte mycket till underhållning, men däremot en skur av floskler som man endast kan le mycket plågat åt, och en Sickan Carlsson i en roll som får de flesta kvinnliga komediroller från tiden att framstå som omåttligt progressiva ur en feministisk synvinkel. Lättsammare delar bjuds på i form av Holger Löwenadler och Marianne Löfgren i nåt slags torftigt derivat utifrån det sämsta från Sverige och det sämsta från Hollywood i musikalisk hänseende. Om något är lite engagerande så är det patenthistorien, men den är extremt förutsägbar.
labi (Anmäl)   18/7 2015
Manus tunt som vatten. En stunds förströelse för krigströtta svenskar i det tidiga fyrtiotalet.
kennert (Anmäl)   8/3 2009
En fullkomligt hopplös historia.
Tobias Rydén (Anmäl)   3/3 2009
Svag trea. Trevlig underhållning för stunden. Förutsägbar förstås och det mesta har man sett förut, med det gör inget.
yrkeschaufföre (Anmäl)   3/3 2009
Den känns väldigt mycket som den uppföljare den är?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Landstormens lilla argbigga