Larm över prärien

Originaltitel: She Wore a Yellow Ribbon
Regissör:John Ford
Utgivningsår:1949

Om Larm över prärien:

Året är 1876 och tusentals indianer har tagit till vapen. Kapten Nathan Brittles har sex dagar kvar på sin tjänstgöring. Hans sista uppdrag är att eskortera två kvinnor till diligensstationen.

Titel: Laglöst land
År: 1925
Genre: Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Stumfilm
En försvunnen värld
Titel: Förföljd
Originaltitel: Someone's Watching Me!
Regissör: John Carpenter
År: 1978
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Förföljd

Ben Johnson, John Wayne, John Agar, Joanne Dru, Victor McLaglen, Harry Carey Jr, Mildred Natwick, George O'Brien

Frank S Nugent, Laurence Stallings

Western

Storm över prärien

Diskussioner om Larm över prärien  (0 diskussioner)
Kommentarer om Larm över prärien (19 st)
Astrojacob (Anmäl)   2/2 2014
En av John Waynes bättre men inget mästerverk. Stark Trea.
Albion (Anmäl)   22/12 2013
En visuellt stark västern som kretsar kring kampen mellan armén och indianer en kort tid efter Slaget vid Little Big Horn. Fint foto i för ändamålet förtjusande miljöer. John Wayne är den stora stjärnan i denna film som saknar en stark ramberättelse. Betyget för mig landar ändå på en stark 3;a, dvs 3+
martin eden (Anmäl)   15/7 2013
[rek. 3] En film som i Fords fall är ett steg ner från tidigare triumfer som STAGE COACH och FORT APACHE. Filmen är dock bra och välberättad och färgfotot är makalöst snyggt. Gillar även ljussättningen. Monument Valley är onekligen menat att filmas i färg. Bra!
mammene (Anmäl)   18/8 2010
Det var lite svårt att betygsätta den här filmen för den var både bra och dålig. Det som var bra var förstås John Wayne och hans vassa repliker, fotot var otroligt vackert t.ex när de red ut på vidderna. Det dåliga var när det blev fars av det hela och att handlingen var för otydlig. Kärlekstjafset tycker jag blev för larvigt emellanåt, men den var i alla fall sevärd.
Sture Stenhög (Anmäl)   17/8 2010
Jag känner mig lite kluven till den här filmen, men kan i slutändan inte se den som nåt annat än en besvikelse. Fotot är ju faktiskt helt fantastiskt och man har verkligen lyckats fånga western-landskapet från sin allra bästa sida. Men tyvärr saknar filmen en riktig story. De rider runt i öknen och ibland dyker det upp en massa indianer och jävlas lite, men djupare än så går man aldrig in i konflikten. Karaktärerna förblir även de ganska anonyma rakt igenom, kärlekstriangeln får man t ex aldrig riktigt nån anledning att bry sig om. Så det kan inte gärna bli mer än en stark tvåa till en film som jag ville gilla mer än vad jag gjorde
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Larm över prärien