Lars Hård

Originaltitel: Lars Hård
Regissör:Hampe Faustman
Utgivningsår:1948

Om Lars Hård:

Filmatisering av Jan Fridegårds romantrilogi om Lars Hård. Filmen börjar på Långholmen där Lars återberättar hur han hamnat där.

George Fant, Adolf Jahr, Elsa Widborg, Eva Dahlbeck, Ulla Smidje, Sif Ruud, Hampe Faustman, Inga Gill

Jan Fridegård

Sverige
Diskussioner om Lars Hård  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lars Hård (5 st)
Razzel (Anmäl)   16:17 16/4
Helt ok, vågad för tiden. Fant spelar trovärdigt, extra kul att se en mycket ung Lars Ekborg i en scen.
mammene (Anmäl)   9/5 2017
Nästan så jag blir lite förvånad över hur bra man lyckats återge romanen "Lars Hård" av Fridegård, den är något snällare bara. Man lyckas väl med att få fram historien och tiden, landsbygdens gubbar och gummor. Att se alla de gångna skådespelarna är också en fröjd.
Dr Vergerus (Anmäl)   15/2 2017
Anmärkningsvärt att den är så vågad. Riktigt bra, en stark 3:a.
KyLLo (Anmäl)   7/2 2017
För att vara ett drama från 40-talet är det väl ganska vågat, med fysiskt våld, öppet prat om sex och graviditeter samt en arbetsvägrare.
kennert (Anmäl)   17/11 2013
Ganska bra.