Betyg idag: 1 306 Besökare idag: 5 193

Originaltitel: LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet
Regissör:Josephine Bornebusch
Utgivningsår:2018

Om LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet:

Hur gick det egentligen till när Lasse och Maja träffades för första gången? Följ med på det allra första fallet för LasseMajas detektivbyrå - ett spännande äventyr som börjar när systrarna Hammarabis bok blir stulen från Vallebyskolan. Boken bär på en mystisk hemlighet, och plötsligt är alla på skolan misstänkta: den skumma vaktmästaren, gympaläraren med den tajta overallen, den konstiga bibliotekarien, ja till och med rektor Brynolfsson själv! Men vem är egentligen den riktiga tjuven? Och kommer LasseMajas detektivbyrå lyckas lösa sitt allra första mysterium?

Ester Vuori, Frank Dorsin, Johan Rheborg, Jonas Karlsson, Josephine Bornebusch, Katrin Sundberg, Tomas Norström, Lotta Tejle, Robert MacDomhnail, Gloria Adriana Cramer Curtis, Torin Condren, Sarah Grant, Teresa Eliasson, Nora Nagys, Richard Darcy

Henrik Engström, Mattias Grosin

Familjefilm, Äventyr

Sverige
Diskussioner om LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet  (0 diskussioner)
Kommentarer om LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet (3 st)
Lotso (Anmäl)   23:03 19/6
I sin helhet är LasseMajas första mysterium inget riktigt engagerande sådant. Mysteriet fungerar på papper, men filmen misslyckas att bygga upp Valleby som stad och alla dess färgrika karaktärer. När hela filmen utspelar sig på en skola (som känns som vilken svensk grundskola som helst i detta land) och en båt, känns allting bara så lågbudget och platt. När jag tänker LasseMaja tänker jag på alla de mystiska och diverse karaktärer och deras bakgrunder. Men inget av det känns av här och det blir den största besvikelsen filmen ger en. Lägg även på skådespel som inte levererar (tyvärr). Jag önskar jag hade fått mer nöje av denna filmen än vad jag fick. För små barn kan mysteriet hålla dem igång under 90 minuter, men för vuxna finns där inte mycket att hämta. Detta kommer för övrigt från en person som också läste böckerna som barn.
Misslovemovie (Anmäl)   22:41 18/6
Barnen gillade den och det är ju det som är huvudsaken.
KyLLo (Anmäl)   12:39 20/5
Ester Vuori från Selmas Saga kan vara en supervärvning, men LasseMajas detektivbyrå med sina tillgjorda skådespelare är ingen bra utmaning och värdemätare. Däremot ser jag definitivt fram emot att se Ester i fler produktioner.