Låt den rätte komma in

Originaltitel: Låt den rätte komma in
Regissör:Tomas Alfredson
Utgivningsår:2008

Om Låt den rätte komma in:

"Låt den rätte komma in" är en både våldsam och mycket romantisk historia som utspelar sig i Stockholmsförorten Blackeberg år 1982. Oskar är 12 år och mobbad. Hans sadistiska klasskamrater Conny, Martin och Andreas passerar alla gränser i pennalismen. Oskar fantiserar om hämnd, om att ge igen. Om att vara stark, om att våga. Då står plötsligt en flicka i klätterställningen. En flicka i hans egen ålder som han aldrig sett förut. Men Eli är inte som andra...
Se filmen på Plejmo

Regissör: Kathryn Bigelow
År: 1987
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Natten har sitt pris

Kåre Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar, Henrik Dahl, Karin Bergquist, Peter Carlberg, Ika Nord, Mikael Rahm, Karl-Robert Lindgren, Cayetano Ruiz, Anders T Peedu, Pale Olofsson, Patrik Rydmark, Johan Sömnes, Mikael Erhardsson, Rasmus Luthander

John Ajvide Lindqvist

Drama, Romantik, Thriller, Skräck, Fantasy

Let the Right One In

Sverige

Recension Låt den rätte komma in

- Switchblade sätter betyg 5 och skriver:
Filmen är en av de mest trogna adoptionerna som jag sett, de viktigaste scenerna är med och trots att det var nästan 2 och 1 halvt år sedan jag läste boken så kan jag inte minnas att jag saknar något speciellt utom kanske just stämningen (och polisens arbete som är helt borta ur filmen), jag skulle vilja landa mer i vardagen. Flera karaktärer kunde gärna fått mer utrymme, speciellt Per Ragnars Håkan....

Recension av Låt den rätte komma in - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2008
Diskussioner om Låt den rätte komma in  (0 diskussioner)
Kommentarer om Låt den rätte komma in (964 st)
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
I en miljö av vardagsrealism vilar denna skruvade vampyrhistoria. Här bjuds brutala skräckscener och Per Ragnar har verkligen hittat hem som psykopat. Historien utspelas i Stockholmsförorten Blackeberg. Jag tycker miljöbilderna därifrån är fantasilöst utnyttjade. Däremot är beskrivningen av det lokala A-laget som hänger på kvarterskrogen lysande. ”Du måste slå tillbaks hårdare än du vågar” ett citat från filmen (Eli) som dröjer sig kvar.
Stygga-Vargen (Anmäl)   31/7 2016
Totalt ovärdig filmatisering av en av de bästa svenska skräckromanerna någonsin! Inte trogen boken för fem öre och jag tvivlar starkt på att Alfredson ens läst boken!
larsen1976 (Anmäl)   31/3 2016
Bra skräckis i svenska mått även om den inte har det där lilla extra.
Rehn108 (Anmäl)   31/10 2015
Väldigt snygg, men långtråkig och kryddad med teatralt skådespel och publikfrieri.
TheHorrorfan (Anmäl)   6/10 2015
Mest bara mesig och inte alls lika bra som den amerikanska versionen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Låt den rätte komma in