Mannen från Le Havre

Originaltitel: Le Havre
Regissör:Aki Kaurismäki
Utgivningsår:2011

Om Mannen från Le Havre:

Marcel Marx har lämnat sitt bohemiska författarliv för att istället försörja sig som skoputsare. Marcel lever förnöjt i ett kärleksfullt äktenskap med Arletty och några glas om dagen på kvartersbaren. Men allt förändras när Arletty får en allvarlig sjukdomsdiagnos samtidigt som Idrissa dyker upp, en liten kille från någonstans i Afrika som kommit som båtflykting och av misstag hamnat i Le Havre istället för i London där mamman väntar.

Titel: Bohemernas liv
Regissör: Georgij Danelija
År: 1986
Genre: Drama, Komedi, Science Fiction
Kin-Dza-Dza

André Wilms, Kati Outinen, Jean-Pierre Darroussin, Blondin Miguel, Elina Salo, Evelyne Didi, Quoc Dung Nguyen, François Monnié, Little Bob, Pierre Étaix, Jean-Pierre Léaud, Vincent Lebodo, Umban U'kset, Patrick Bonnel

Aki Kaurismäki

Drama, Komedi

Finland, Frankrike, Tyskland
Diskussioner om Mannen från Le Havre  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen från Le Havre (83 st)
yrkeschaufföre (Anmäl)   21/12 2017
Snygg och ett underbart bilgalleri men historien är lite konstig och den är för lång. Men slutet var för mig oväntat, och jag blev glad av att den.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Ful_fisk (Anmäl)   2/8 2017
Fin film med mänskligt budskap, med en story mycket snarlik hans nya film Ljus i natten (fast tvärtom då, förstås). Gillar dock nämnda film lite mer eftersom den hade mer av den för Kaurismäki så typiska absurda humorn. Jag gillar Mannen från Le Havre också, men blev inte hänförd av den.
AlbinWesley (Anmäl)   7/3 2016
Det är så pass urtjusigt att jag inte kan undvika fyran, så fint berättat och så relevant berättelse om solidaritet och medmänsklighet i dessa bistra tider.
Albion (Anmäl)   4/3 2016
Berättelsen må vara hedervärd, berättarformen avskalat lågmäld och så vidare men paketeringen håller inte trots allt. Lyftet uteblir som behövts för att man ska gå ifrån denna filmen med ett upplyft sinne. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen från Le Havre
Se filmen