Det är bara förnamnet

Originaltitel: Le prénom
Regissör:Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte
Utgivningsår:2012

Om Det är bara förnamnet:

Vincent, en blivande pappa i 40-årsåldern, är inbjuden på middag hos sin syster och svåger tillsammans med en barndomsvän. Medan de väntar på Vincents unga fru blir han bombarderad med nyfikna frågor om sin annalkande roll som pappa. När sällskapet undrar vilket namn de valt åt det kommande barnet utbryter kaos när de får höra svaret.
Se filmen på Plejmo

Titel: Hooked for Life
Originaltitel: Hooked for Life
Regissör: Staffan Hildebrand
Hooked for Life

Patrick Bruel, Valérie Benguigui, Charles Berling, Guillaume de Tonquedec, Judith El Zein, Françoise Fabian, Yaniss Lespert, Miren Pradier, Alexis Leprise, Juliette Levant, Bernard Murat

Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte

Komedi

What's in a Name

Belgien, Frankrike
Med i listor: Populärt och billigt
Diskussioner om Det är bara förnamnet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det är bara förnamnet (19 st)
Memmem (Anmäl)   30/8 2017
Bra franskt kammarspel och seriös komedi! En enkel släktmiddag i en lägenhet i Paris: den tillbakahållna och snälla lärarinnan Babou, som tar hand om hemmet och barnen: den ekonomiske maken Pierre, disputerad lärare, Babous retsamme, framgångsrike bror Vincent, dennes unga gravida hustru Anna och Babous vän sedan 30 år, musikern Claude. Vincent kan inte låta bli att skämta med och reta de andra. Stämningen blir allt mer irriterad. Nästan hela filmen utspelar sig i salongen i en bättre parislägenhet. Musiken stödjer handlingen. Alla fem skådespelarna är duktiga, framför allt Valérie Benguigui som Babou och Patrick Bruel som Vincent. Betyg: 3½-
annri9 (Anmäl)   23/6 2017
Gillade denna filmen skarpt. Något tjatigt emellanåt men absolut charmig och värd att se. Definitivt komisk.
Engravadlax (Anmäl)   18/5 2017
Carnage är en sällsynt 5:a för mig, och det blir kanske oundvikligt att jag jämför med den, men Le prénom gjorde mig i slutändan besviken. Carnage är ett blodbad världsåskådningar emellan och gör skäl för sitt namn, Le prénom handlar egentligen bara inledningsvis om Vincents ofödda barns förnamn (samt några minuter i slutet), i övrigt handlar det om outtalade motsättningar mellan karaktärerna, samt en och annan hemlighet, men jag saknar en stark röd tråd igenom filmen som knyter ihop alla konflikter--och jag saknar engagerande konflikter, de som bjuds känns bara triviala i jämförelse. Karaktärerna finner jag vara ganska tråkiga--de har inte i närheten av samma djup och kemi som Polanskis karaktärer--och dialogerna blir aldrig lika bitande. Det känns som att skaparna ville göra en till formen snarlik film som Carnage, men innehållsmässigt är det ofokuserat.
Ms A (Anmäl)   28/7 2014
Smårolig. Mycket bra skådespelare.
EliasN (Anmäl)   10/3 2014
Påminner naturligtvis om Carnage, men den här var mycket mer intressant eftersom personerna kände varandra mycket väl, hellre än att vara främlingar för varandra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det är bara förnamnet
Se filmen