Leaving Neverland

Originaltitel: Leaving Neverland
Regissör:Dan Reed
Utgivningsår:2019

Om Leaving Neverland:

På toppen av sin karriär umgicks Michael Jackson med två pojkar, 7 och 10 år gamla. Idag är de vuxna och berättar sin egen historia, och hur de ser på det inträffade.

Wade Robson, James Safechuck

Dokumentär

Leaving Neverland: Michael Jackson and Me

Diskussioner om Leaving Neverland  (0 diskussioner)
Kommentarer om Leaving Neverland (13 st)
Ful_fisk (Anmäl)   07:40 29/4
Tråkigt filmad enligt den rådande standardmallen med en helbild och en närbild från sidan på person framför nedsläckt bakgrund i intervjuerna, och själlösa drönarbilder och arkivmaterial för att dryga ut resten. Sedan är själva innehållet dock helt klart intressant och sevärt.
asasae (Anmäl)   08:46 27/3
Stark och övertygande. Killarna berättar detaljerat och väl beskriver ett barns kärlek och lojalitet de hade satte munkavle på dem. Vi måste öppna ögonen och se! Inte blunda. Michael var udda och säkert precis så här sjuk. Hans musik behöver inte tystas. Men hans handlingar bör uppmärksammas och ta lärdom av. Det fanns frågetecken flertal gånger och nu vågade de äntligen berätta. Dessa killar kommer få bära dessa handlingar resten av livet, som alla andra som varit med liknande.
Arablle (Anmäl)   00:38 22/3
Det är en stark dokumentär. De två männen som berättar om sina upplevelser är övertygande. Efter första delen mådde man inte så bra, filmen ger en obehaglig känsla i hela kroppen. Ändå blev det ett måste att direkt fortsätta med del 2 även om det blev 4 t långt. Tacksam att dokumentären gjorts och visats samt att pojkarna/männen till sist berättade. När en superidolkult går så långt som i detta fall har till sist proportionerna och den mänskliga skröpligheten klätts av och visats upp i all sin tragik. Inte vackert, inte roligt men nödvändigt. För kanske med sig något positivt i längden.
pufred (Anmäl)   01:39 21/3
Väldigt omtalad och stark "dokumentär". Svårt att inte bli berörd. Men den känns som ett snyftreportage och propaganda för ytterligare en mediacircus inför en miljardstämning. Totalt ensidig utan kritiska frågor. Är de trovärdiga? Nja, kanske. Är MJ trovärdig? Nja, kanske. Du får inte göra din egen bedömning på grundval av fakta, för den här gör det åt dig. Hur de porträtterar en pedofil och grooming känns trovärdigt iaf. Men Wade Robson är en bevisad lögnare,och Safechuck ser mest ut som om han ångrade sig att han hoppade på det här tåget. Om deras version stämmer är det ju jättehemskt. Men ju mer man researchar utöver den här "dokumentären" desto mer osäkert känns det.
DYV (Anmäl)   13:47 18/3
Väldigt stark, effektivt berättat, och genomarbetad på alla sätt. Snyggt och spännande klippning mellan video, bilder och intervjuer. Väldigt tragiskt och fascinerande på samma gång hur MJ utövade grooming och pedofili. Finns så mycket psykologiska vinklar att ta sig an denna film med, MJ förmåga att manipulera och utnyttja sin "guds status" samtidigt som han stundtals mentalt är ett barn, för att i nästa stund bli en världsartist på scen, vilken komplex person. Sen även mammorna som stundtals får ett liv i glamour och får otroliga bekräftelsekickar när de tillsammans med sitt barn får umgås med MJ, där man ändå undrar om det omedvetet i bakhuvudet ändå inte fanns aningar hos mammorna vilket pris de faktiskt fick betala.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Leaving Neverland