Lejonkungen

Originaltitel: The Lion King
Regissör:Rob Minkoff, Roger Allers
Utgivningsår:1994

Om Lejonkungen:

Simba är lejonkungens son och tanken är att han en dag själv ska bli kung. Men vägen dit är lång. Först måste han växa upp och lära sig att ta ansvaret som följer med kungatiteln. Sedan måste han klara alla faror som lurar på en blivande kung. Scar, Simbas farbror, smider nämligen tillsammans med hyenorna planer på att ta över hela lejonriket. Lejonkungen, som är inspirerad av Hamlet, började som en lös idé som utvecklades under resans gång. Det var först när Tim Rice och Elton John anlitades som sångförfattare och de skrev "The Circle of Life" som ett centralt tema uppstod.
Se filmen på iTunes

Regissör: David Hand
År: 1942
Genre: Drama, Familjefilm
Bambi

Matthew Broderick (röst), Rowan Atkinson (röst), Niketa Calame (röst), Jim Cummings (röst), James Earl Jones (röst), Jeremy Irons (röst), Jonathan Taylor Thomas (röst), Nathan Lane (röst), Ernie Sabella (röst), Robert Guillaume (röst), Moira Kelly (röst)

Irene Mecchi, Jonathan Roberts, Linda Woolverton

Drama, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr

The Lion King 3D

Recension Lejonkungen

- qPUTTEp sätter betyg 5 och skriver:
Jag har valt att recensera denna film av en enda anledning, det är helt enkelt den allra bästa tecknade filmen som någonsin har gjorts. Den handlar om en liten lejonunge som heter Simba. Som liten får han veta att det är han som en gång i framtiden ska få styra hela lejonriket. Simba är otroligt stolt över att få bli ledaren som ska beskydda alla djur och se till att naturens balans följs. Men...

Recension av Lejonkungen - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 90-tal Top 50, Animerad Top 50, Disney-klassiker, Drama Top 50, Familjefilm Top 50, Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Lejonkungen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lejonkungen (997 st)
yrkeschaufföre (Anmäl)   27/12 2017
Såg den inte som barn och har inga traumatiska minne utan jag ser den som en film som alla andra, den är riktigt bra.
Dream (Anmäl)   27/12 2017
The Lion King är precis så bra som namnet den fått när man plockat bort ordet "The Lion" och då blir ordet "King" kvar, just det ordet beskriver hur kunglig denna story är. Den är "King" helt enkelt!
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker
Rai (Anmäl)   18/9 2017
Trams! Denna film bygger på monarkins löjliga principer och det är något jag inte vill lära ut till mina barn!!
horvendile (Anmäl)   6/6 2017
Hm. Jag har sett den förut, men det var jättelänge sedan och jag hade glömt nästan allt. Hade nu skaffat den på bluray. Den har en bra karaktär (Scar) och ett par bra musiknummer. Handlingen är inte usel, men inte direkt något mästerverk heller. Det är möjligt att den här filmen var fantastisk för sin tid. Det är också möjligt att mitt omdöme påverkas av att filmen sägs vara ett mästerverk, men jag är inte jätteimponerad. Nu får jag väl ta och se om Frost. Jag misstänker att den är mycket bättre. Och då är det berättandet jag tänker på, inte det grafiska.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lejonkungen