Lemming

Originaltitel: Lemming
Regissör:Dominik Moll
Utgivningsår:2005

Om Lemming:

Alain Getty och hans fru Bénédicte är nyinflyttade i den sydfranska staden Bel Air, där Alain precis fått ett nytt lovande jobb som ingenjör på ett teknikföretag. Det unga paret bjuder en kväll in Alains chef, Pollock, och hans fru på middag. Men kvällen spårar ut när Pollock och hans fru börjar gräla. Samma kväll upptäcker Alain ett underligt djur som fastnat i köksavloppet, och tillsammans med den katastrofala middagsbjudningen blir den lilla gnagaren inledningen på en alltmer förbryllande och kaotisk spiral som leder paret Getty in på en mörk stig långt från deras parlivs-idyll.
Se filmen på CDON

Regissör: Lindsay Anderson
År: 1982
Genre: Drama, Komedi
Brittiska sjukan

Laurent Lucas, Charlotte Gainsbourg, Charlotte Rampling, André Dussollier, Jacques Bonnaffé, Véronique Affholder, Michel Cassagne, Florence Desille, Emmanuel Gayet, Félix Gonzales, Nicolas Jouhet, Fabrice Robert

Gilles Marchand, Dominik Moll

Drama, Thriller, Mysterium

Lämmel

Frankrike
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2006, Skövde filmfestival 06, Stockholm XVI Open Zone
Diskussioner om Lemming  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lemming (54 st)
Gordyal (Anmäl)   8/7 2016
Misslyckad kombo av lysande "dålig stämning-drama" och halvhyfsad mysteriethriller. Jag fattar faktiskt inte poängen med det. Författarna var kanske inte överens om vad för sorts manus de skulle skriva, och fick den dumma idén att göra någon sorts kompromiss. Synd! Men bra lirat av i synnerhet Lucas och Gainsbourg, och en riktigt bra första akt. (7-/15)
ithica (Anmäl)   24/9 2014
Ångestfylld. Skevt. Mörkt. Kretsade kring mitt favoritdjur. Charlotte Gainsbourg. Klar 5:a.
robest (Anmäl)   21/12 2013
Bra tänk, skickliga skådespelare men intrigen väcks aldrig till liv. Det är synd, filmen hade mycket potential att kunna bli något. En jämn treatrots allt.
Noethe (Anmäl)   7/5 2013
Varan-TV:s lemmeltåg i allvarlig fransk tappning. Konstigt och dumt värre. Synd på film som börjar bra i välregisserad stämning och skådespeleri; därefter verkar det som att filmskaparen blir lika uttråkad som man själv blir. Vore det inte för underbara Charlotte skulle jag dö av tristess. "Ooooh, it was all a dream, or something weird." Lemlar, spöken och fransoser går inte ihop.
Ola_Schubert (Anmäl)   1/5 2013
Skickligt uppbyggd psykologisk stämning. Men intrigen riskerar hela tiden att fall utför stupet, vilket den tyvärr också gör. Men filmen duger ändå, gott och väl till ströunderhållning. En svag trea i betyg. Tilläggas skall att man hela tiden förväntar sig att Charlotte Gainsbourg skall ut i skogen och vråla hysteriskt "vad är du ditt svin!?!?" :-)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lemming