Leningrad Cowboys träffar Moses

Originaltitel: Leningrad Cowboys Meet Moses
Regissör:Aki Kaurismäki
Utgivningsår:1994

Om Leningrad Cowboys träffar Moses:

Den andra filmen om Leningrad Cowboys. Bandet lever försupna i Mexiko, där de träffar Moses. Han tar dem med på en resa tillbaka till det förlovade landet, det vill säga Sibirien!

Titel: Leningrad Cowboys Go America
Originaltitel: Leningrad Cowboys Go America
Regissör: Aki Kaurismäki
År: 1989
Genre: Komedi, Äventyr, Roadmovie
Leningrad Cowboys Go America

Matti Pellonpää, Kari Väänänen, Kirsi Tykkyläinen, Mato Valtonen, Sakke Järvenpää, André Wilms, Nathalie Helies, Nicky Tesco

Aki Kaurismäki

Komedi, Musikal, Äventyr

Finland, Frankrike, Tyskland
Med i listor: Fiktiva musiker
Diskussioner om Leningrad Cowboys träffar Moses  (0 diskussioner)
Kommentarer om Leningrad Cowboys träffar Moses (14 st)
martin eden (Anmäl)   24/4 2016
*HÖJER FRÅN 3:a TILL 4:a* Vad kan jag säga förutom att jag är väldigt svag för Kaurismäkis humor och visuella stil. Jag har nu sett denna flera gånger och uppskattar den mycket. Tycker att den är nästan lika bra som den första med flera roliga paralleller och konflikter med kristendomen. Gillar Kaurismäkis egen cameo som refererar till Chaplins MODERNA TIDER. Mycket bra!!! 4.
Hypostas (Anmäl)   16/3 2016
Underbart att återse dessa sköna filurer igen!
martin eden (Anmäl)   20/2 2016
[rek. 2] Denna filmen är helt klart något sämre än föregångaren, men är samtidigt byggd kring samma lösa struktur i roadmovieformat, där musikframträdanden och platser sammanlänkas. Kaurismäkis absurdistiska humor är rolig och jag älskar scenen där en sparringsession mellan Gamla testamentet och Kommunistiska manifestet uppförs. Underbar. Bra film!! Den "tredje delen" i Leningrad Cowboys-trilogin, som är en konsertfilm med röda orkestern finns inte här men skulle få en 5:a i betyg: en underbar korsning av rock and roll och rysk folkmusik.
Raimo_1985 (Anmäl)   27/8 2014
En trea får den, ungefär lika rolig som en andra Leningrad Cowboys-filmen. Men bäst är konsertfilmen som tyvärr inte går att betygsätta här. Bara Kaurismäki kan det där med att balansera mellan urfånigt och klockrent jätteroligt. Haha!
Martin_Sj (Anmäl)   14/3 2011
Helt klart den sämsta filmen jag sett av Aki Kaurismäki.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Leningrad Cowboys träffar Moses