Leon

Originaltitel: Léon
Regissör:Luc Besson
Utgivningsår:1994

Om Leon:

Leon är den italienska maffians mest effektiva mördarmaskin. Han är kall, snabb och orubblig. Ingen känner till hans existens utom några få personer. Mellan uppdragen lever han ett tillbakadraget liv och går knappt ut från sin lägenhet. Stansfield är en korrumperad statstjänsteman. Han är inblandad i narkotikaaffärer och mördar kallblodigt en småhandlares familj - alla utom den 12-åriga dottern Mathilda. Hon lyckas komma undan genom att knacka på Leons dörr. Leon tvekar länge innan han öppnar, väl medveten om att det kommer att förändra hans liv. (Director's cut-versionen är 133 minuter lång.)

Titel: Nikita
År: 2004
Genre: Drama, Action, Thriller
Film nr.: 19048
Man on Fire

Jean Reno, Natalie Portman, Gary Oldman, Danny Aiello, Ellen Greene, Peter Appel, Michael Badalucco, Willi One Blood, Don Creech, Frank Senger

Luc Besson

Drama, Kriminalare, Thriller

The Cleaner, The Professional

Frankrike

Recension Leon

- Windwhistler sätter betyg 5 och skriver:
Detta är ett av Luc Bessons mästerverk, om en yrkesmördare med social inkompetens som mest bryr sig om sin krukväxt. En dag ringer dock grannflickan Mathilda på dörren, då korrumperade poliser brutalt avrättat hennes familj, och Leons liv blir helt plötsligt mycket mer komplicerat... Unga Nathalie Portman (senare drottning Amidala i Star Wars Epsiod 1 - 3) och Jean Reno gör utmärkta rolltolkningar....

Recension av Leon - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Lönnmördare, Medlemmarnas favoritfilmer, Thriller Top 50
Diskussioner om Leon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Leon (1118 st)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Det här börjar som en tramsig ”B-action-rulle” men utvecklas ganska så snart till ett intressant och humoristiskt drama (detta trots dråpliga action inslag). Har tidigare sett bioversionen. Nu blu-ray utgåvan en förlängd variant (+27 min.). Mycket av den extra tiden är lagd på att förtydliga Leon och Matildas relation. Jag föredrar helt klart denna längre utgåva. Det handlar om en mjölkdrickande yrkesmördare Leon (spelad av Jean Reno) och hans 12-årige hangarounds Matilda (spelad av Natalie Portman). Kanske är det här Luc Bessons bästa film, tror det
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Väldigt bra, spännande och välgjord film med väldigt bra skådespelare.
Halofreak92swe (Anmäl)   10/8 2016
Blir bättre för varje gång jag ser den! Den ligger tryggt och säkert på min personliga top 10-lista.
gjoob (Anmäl)   8/8 2016
Spännande men samtidigt lättsam, två timmar flyter snabbt förbi. Jean Reno är cool och Natalie Portman är stundtals suverän. Men det är trots allt den magnifika uppgörelsen mot slutet som höjer filmen ytterligare en dimension.
Rehn108 (Anmäl)   12/6 2016
Ja nu gav jag den en fyra men det är en rejält stark fyra. Kanske ändrar mig. Väldigt, väldigt bra film. Kul att se Natalie Portman ha lite personlighet, till skillnad från i t ex Star Wars, Thor eller V för Vendetta.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Leon