Leoparden

Originaltitel: Il gattopardo
Regissör:Luchino Visconti
Utgivningsår:1963

Om Leoparden:

Efter Italiens återförening tvingas den gamla aristokratin se sin makt och prestige gå förlorad. Leoparden är en berättelse om en sådan siciliansk familj.

Titel: Fallet Mattei
Originaltitel: If....
Regissör: Lindsay Anderson
År: 1968
If....

Terence Hill, Burt Lancaster, Claudia Cardinale, Alain Delon, Paolo Stoppa, Rina Morelli, Romolo Valli, Pierre Clémenti, Giuliano Gemma, Leslie French, Serge Reggiani

Suso Cecchi d'Amico, Pasquale Festa Campanile, Enrico Medioli, Massimo Franciosa, Luchino Visconti

Drama, Romantik, Krig

The Leopard

Italien, Frankrike
Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Leoparden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Leoparden (50 st)
Albion (Anmäl)   18:39 16/1
En film som behöver lite tid på sig innan den "lägger sig tillrätta", men sedan är det bara att åka med. Balscenen de sista 45 minuterna är en klassiker och för mig är det här en gedigen och utmärkt film där Lancaster finner sig väl tillrätta i sin roll som familjeöverhuvud. Delon och Cardinale bidrar också fint till filmupplevelsen. Betyget blir en 4:a
Xtro (Anmäl)   13/2 2018
Fantastisk. Vill minnas att boken var ännu bättre, men det kan ju inte vara med stor marginal då jag ger båda 5/5.
Pällepånken (Anmäl)   7/8 2016
Fint fotografi, fina vyer, snygg scenografi etc. Alldeles för lång. Man kan lätt skära bort 45 minuter. Det italienska 60-talstilltalet känns oerhört daterat, det fäster inte på mig. Stundom omedveten komik i överagerandet o dialogen. Dessutom måste man ju dras med den sedvanligt eländiga talienska dubbningen. Nope, den här rullen kommer jag aldrig att se om.
Ful_fisk (Anmäl)   17/9 2015
Storslagen och enormt mastig episk historia från Lucino Visconti. Fotot, scenografin och kostymen är enormt fint och genomarbetat, men storyn är lite trögflytande. Ett rätt intressant tema och så, men som helhet blir man i ärlighetens namn lite väl uttråkad lite för ofta. Känns lite som att den är tre timmar bara för att den ska bli extra episk, för det känns som det är väldigt mycket dödtid här. Men visst är det en sevärd och bra film. Fast Visconti har gjort bättre på avsevärt mindre budget än detta.
mattarello (Anmäl)   18/6 2015
Filmen måste ges en chans för den har många kvaliteter under ytan!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Leoparden