Betyg idag: 1 600 Besökare idag: 5 582

Originaltitel: Les innocentes
Regissör:Anne Fontaine
Utgivningsår:2016

Om Agnus Dei:

Polen, vintern 1945. Mathilde Beaulieu är en ung kvinna som arbetar på det franska Röda Korset. De är på ett uppdrag för att hitta, behandla och repatriera franska överlevande från de tyska lägren. En dag anländer en polsk nunna till sjukhuset och ber Mathilde att komma till hennes kloster. Mathildes liv och tro förändras när hon upptäcker att flera av systrarna i klostret är gravida efter att de blivit våldtagna av soldater från Röda armén.

Lou de Laâge, Agata Buzek, Agata Kulesza, Vincent Macaigne, Joanna Kulig, Eliza Rycembel, Katarzyna Dabrowska, Anna Próchniak, Helena Sujecka, Mira Maluszinska, Dorota Kuduk, Klara Bielawka, Pascal Elso, Thomas Coumans, Leon Latan-Paszek, Joanna Fertacz

Anne Fontaine, Sabrina B Karine, Pascal Bonitzer, Alice Vial

Drama

The Innocents

Frankrike, Polen
Filmnummer: 119071
Diskussioner om Agnus Dei  (0 diskussioner)
Kommentarer om Agnus Dei (8 st)
Gordyal (Anmäl)   18:05 25/6
Ja och nej. En mycket bra historia om en fantastisk människa som trotsar såväl ryska soldater som katolska galenskaper (tautologi?). Välgjort och välspelat, men filmen haltar en aning genom ett flertal tråkiga passager, och då den emellanåt går på känslomässig sparlåga. (8/15)
haajen (Anmäl)   09:32 16/5
Vet inte om jag var på fel humör när jag såg denna men tyckte den var ofattbart tråkig och banal - kändes som om det var en film som jag sett många gånger förr. Slutet gör inte det hela bättre. Platt film för mig.
mammene (Anmäl)   19:44 22/3
Det är svårt att inte bli upprörd över denna historia, på flera vis men mest över de brutala övergrepp som man förstod begåtts, kroppsligt och själsligt. Sedan moral på flera nivåer, vad som är förlåtligt och inte, komplicerat och kanske begripligt. Många känslor i denna berättelse.
Sture Stenhög (Anmäl)   05:20 12/2
Tiden alldeles efter andra världskriget känns det som att det borde kunna göras mer film på, det finns mycket svärta att utforska även där, och det gör den här filmen alldeles utmärkt. Det är en intressant historia, och jag gillar hur respektfullt och subtilt man utforskar teman kring religiös tro, skam, moral, förståelse för sina medmänniskor, och psykologiska trauman. Alla de största karaktärerna är väldigt mångbottnade, och det är skildringen av mötet mellan huvudpersonen (Lou de Laâge är väldigt bra i rollen) och nunnorna i klostret som är filmens stora styrka. En del av nunnorna i de mindre sidorollerna kan dock vara svåra att hålla reda på, och även jag tycker att filmen kanske lite för gärna vill att saker och ting ska falla på plats. Men det är mindre invändningar trots allt
cassiopeia (Anmäl)   17:25 26/1
Fint berättad, men epilogen känns väldigt påklistrad. Här kommer plötsligt pekpinnarna och tillrättaläggandena fram.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Agnus Dei