Betyg idag: 1 305 Besökare idag: 6 356

Les Misérables

Regissör:Tom Hooper
Utgivningsår:2012

Om Les Misérables:

Ex-fången Jean Valjean är jagad sedan årtionden av den hänsynslösa polismannen Javert efter att han en gång brutit mot sin villkorliga frigivning. När Valjean går med på att ta hand om fabriksarbetaren Fantines unga dotter, Cosette, förändras deras liv för alltid.

Titel: Fantomen på Operan
Titel: Samhällets olycksbarn
Regissör: Jean-Paul Le Chanois
År: 1958
Samhällets olycksbarn

Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Amanda Seyfried, Sacha Baron Cohen, Helena Bonham Carter, Eddie Redmayne, Aaron Tveit, Samantha Barks, Daniel Huttlestone, Colm Wilkinson, Stephen Tate, Isabelle Allen, Natalya Angel Wallace

William Nicholson

Drama, Romantik, Musikal

Storbritannien

Recension Les Misérables

- Newt sätter betyg 4 och skriver:
Till stora delar så är Les Misérables anno 2012 en underbar musikalfilm, där tårade ögon och gåshud aldrig är långt borta. Skådespelarinsatserna är rakt igenom lysande, även om Russel Crowe får kämpa en del med sången.

Recension av Les Misérables - Läs hela!

Diskussioner om Les Misérables  (1 diskussioner)
Kommentarer om Les Misérables (232 st)
supermancover (Anmäl)   06:06 20/5
Jag säger bara: Anne Hathaway.
pampj (Anmäl)   15:13 3/2
Lyckades inte förmedla handlingen särskilt väl och den visuella biten var ofta lidande. Kameran kan faktiskt göra mer än att vara pekad på personen som sjunger. Sacha Baron Cohens scener var några av de få undantagen. Tycker dessutom att sånginsatserna kan vara mer imponerande än såhär när man ändå gör en musikal. När filmens starkaste sidor, den bakomliggande handlingen och musiken, lyfts från andra ställen och inte använts till någon större potential, blir det en duktig besvikelse. Den är dock inte dålig, tål att ses en gång, så en klen trea håller den för.
Wilsol (Anmäl)   09:46 15/1
Ja diggar verkligen inte musikaler och Crowes sjungande är en bitter påminnelse. Jag har lyckligtvis kunnat läsa Victor Hugos roman och det här känns bara som ännu en "artistisk" och "otroligt oscarvärdig" adaptation som brukar poppa upp vid årets slut. Handlingen är obetydande och riktigt seg vid tillfällen. Allas energi gick uppenbarligen åt till sångscenerna (vilket är okej då det är en musikal trots allt) men ingen av dem inger någon slags mänsklig respons. Om inte apati räknas? Hathaway satsade verkligen på en oscar och även om hon absolut gjorde den bästa insatsen av alla i filmen, så är det fortfarande inte nog för att göra filmen sevärd på något sätt. Är ju vanligt att man utnyttjar det visuella mediumet när man har sångnummer men ack det är väl att kräva för mycket. Buuh!
Darkclown27 (Anmäl)   9/8 2015
Bra men sångarna hade kunnat vara bättre.
okidoki (Anmäl)   31/3 2015
Underbar musik och lyrik. Spektakulära scener. Utomordentliga rollprestationer, med undantag för stenansiktet Crowe. För lång om man inte har tillgång till en pausknapp.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Les Misérables
Entertainity AB © 2000-2016 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor