Leva rövare

Originaltitel: The Reivers
Regissör:Mark Rydell
Utgivningsår:1969

Om Leva rövare:

I Mississippi i början på 1900-talet tar en familjs hjälpreda med deras sonson och en svart stalldräng på en biltur till Memphis. På vägen lär han ut sin livsfilosofi till den unge mannen, vilket innefattar hur man ljuger, slåss och skaffar kvinnor.

Titel: Paper Moon
Originaltitel: King of the Hill
Regissör: Steven Soderbergh
År: 1993
King of the Hill - Hjälten från Saint Louis

Steve McQueen, Sharon Farrell, Ruth White, Michael Constantine, Rupert Crosse, Will Geer, Clifton James, Lonny Chapman, Diane Ladd, Dub Taylor, Mitch Vogel, Juano Hernandez

William Faulkner, Harriet Frank Jr, Irving Ravetch

Drama, Komedi

Yellow Winton Flyer

Med i listor: William Faulkner
Diskussioner om Leva rövare  (0 diskussioner)
Kommentarer om Leva rövare (9 st)
ClintanTheKing (Anmäl)   17/12 2013
Var ganska trött och seg när jag såg denna så hade inte full koncentration. Men på det stora hela en underhållande dramakomedi med mycket känslor. Rätt härlig film på många sätt. Steve McQueens karaktär är den stora höjdpunkten och han som spelar grabben gör också en bra prestation.
Jonas77 (Anmäl)   23/3 2012
En av McQ:s sämre filmer. Han är så cool annars men ser så töntig ut här. Hela filmen är ganska töntig, det mesta av den.
Sture Stenhög (Anmäl)   1/3 2011
Charmigt och underhållande, men samtidigt lite fånigt och ganska dumt på sina ställen. McQueen är alltid sevärd och man har lyckats bra med att använda tidsperioden till en barndomsromantisering som faktiskt fungerar. Det känns också befriande att man har prioriterat historisk korrekthet fram politisk korrekthet, och McQueens karaktär, som trots sin oansvarighet ska räknas till den goda sidan, hinner både med att använda n-ordet och lappa till tanten innan filmen är över. Svag trea
XenoMorph (Anmäl)   4/1 2010
Har vissa trevliga scener men känns stundtals ganska preachy.
yrkeschaufföre (Anmäl)   24/10 2008
Oerhört seg.... Ja det är det ända jag har att säga!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Leva rövare