Leva sitt liv

Originaltitel: Vivre sa vie: Film en douze tableaux
Regissör:Jean-Luc Godard
Utgivningsår:1962

Om Leva sitt liv:

Nana jobbar i en skivbutik men har kommit efter med hyran och blivit vräkt. Portvakterskan har hennes nyckel och vägrar att lämna tillbaka den. Nana blir tagen av polisen då hon försöker behålla en sedel som hon hittar på gatan. Hon börjar prostituera sig och hamnar i klorna på en hallick, Raoul.
Se filmen på Headweb

Titel: Föraktet
Originaltitel: Le mépris
År: 1963
Föraktet

Anna Karina, Sady Rebbot, André S Labarthe, Guylaine Schlumberger, Gérard Hoffman, Monique Messine, Paul Pavel, Dimitri Dineff, Peter Kassovitz, Eric Schlumberger, Brice Parain, Henri Attal, Gilles Quéant

Jean-Luc Godard, Marcel Sacotte

Drama

Vivre sa vie, My Life to Live, It's My Life

Frankrike
Med i listor: 60-tal Top 50, Franska nya vågen
Diskussioner om Leva sitt liv  (0 diskussioner)
Kommentarer om Leva sitt liv (90 st)
Manko (Anmäl)   20:01 25/4
På sin höjd, en okej film. Kameraarbetet måste dock vara det mest obstinata jag sett. Snäva närbilder helt utan innehåll och förgrundsaktiveter som medvetet skymmer scenerna. Jag förstår att det är medvetet och det ska vara "nyskapande", men det gör det fan inte bra för det.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Albion (Anmäl)   6/10 2016
Det är väl filmens nyskapande form som i första hand gjort denna film till den stilikon som den fått. Och visst är mycket spännande och den lekfulla kameran är filmens behållning. Innehållet är det tyvärr lite sämre med. Att följa Anna K är väl i och för sig ganska trevligt men den tröttsamma romantiserande tonen av prostitutionen slår igenom även om Godard mot slutet försöker rätta till det, men istället känns slutet mest fånigt. Jaha, ungefär. Betyget får bli en svag 3;a i sin helhet.
Galivan (Anmäl)   18/1 2016
Experimentellt på olika sätt men föll mig inte i smaken.
Punkliv (Anmäl)   2/11 2015
Rekommenderad fyra. Snygg som få, men tyvärr inte engagerande för fem öre. Gäsp.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Leva sitt liv