Betyg idag: 1 175 Besökare idag: 5 554

Originaltitel: Misery
Regissör:Rob Reiner
Utgivningsår:1990

Om Lida:

En framgångsrik författare råkar ut för en bilolycka mitt ute i obygden men har turen att bli omhändertagen av en ung kvinna. Kvinnan visar sig vara ett stort fan av författaren och hans böcker om hjältinnan Lida. Men när han låter henne läsa sitt senaste manuskript och hon inser att han ämnar ha ihjäl Lida i nästa bok vänds hennes välvilja och den hemtrevliga stugan blir ett mardrömslikt fängelse. Filmen baseras på en Stephen King-roman.

Titel: Vad hände med Baby Jane?
Originaltitel: What Ever Happened to Baby Jane?
Regissör: Robert Aldrich

William Goldman

Drama, Thriller, Skräck

Recension Lida

- Riggah sätter betyg 4 och skriver:
Lida är en film som är baserad på boken med samma titel skriven av Stephen King. William Goldman har gjort om boken till ett filmmanus. Även om vissa detaljer är ändrade gör det inget, känsla, så som huvudrollernas tankegångar osv sitter ändå kvar, mycket tack vare ett fantastiskt bra skådespel av James Caan (som medverkat i bl.a. Gudfadern) och Kathy Bates (som bl.a. medverkat i Titanic). Regissören...

Recension av Lida - Läs hela!

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Stephen King
Diskussioner om Lida  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lida (397 st)
Sarakin76 (Anmäl)   02:31 6/12
Anne Wilkes må være en av filmhistoriens beste psyko. Caan er også bra. Kanskje Kings beste ikke overnaturlige filmatisering.
Dream (Anmäl)   01:57 2/12
Inte så mycket introduktion utan det är ganska så rakt på från start, Paul Sheldon "James Caan" halkar av vägen i en snöstorm och vips vaknar han upp i en främmande persons hus. Det är ingen "Normal" person som bor där utan det är en psykopat.... Filmen blir ju dessutom ännu mer obehaglig när man sitter och funderar på liknande fall från verkligheten t.ex. "Josef Fritzl" - (Jo jag vet att det var hans egen dotter han låste in så kanske lite lättare, men ändå!) Poängen är att ifall du har otur och stöter på fel person i verkliga livet så kan livet förvandlas till en mardröm och det gör denna historia relevant samt lite läskig. Till sist måste ju även sägas att "Kathy Bates" gjorde sin livs roll vilket hon sedan fick en välförtjänt (Oscar) för. Utan att överdriva trots en del bra roller i bagaget, men bättre skådis än så här blir hon aldrig.
LadyFlanders (Anmäl)   23:40 1/12
Sänkte till trea, för den här typen av film är ju faktiskt inte min tekopp. Men jäklar vilket skådespeleri, av James Caan. Bates upprepar ju bara allt på parkeringen i Stekta gröna tomater.
Groundhog Dave (Anmäl)   23:29 1/12
Psykot får mig att tänka på min handläggare på arbetsförmedlingen. Livet liksom den här filmen är en välskriven sadistisk buskis.
Nalleman (Anmäl)   22:03 28/11
Riktigt bra! James Caan och Kathy Bates klockrena i sina roller!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lida
Se filmen