Livstecken

Originaltitel: Life, Animated
Regissör:Roger Ross Williams
Utgivningsår:2016

Om Livstecken:

En dokumentär som skildrar en autistisk pojkes uppväxt i en familj där Disneys animerade filmer uttrycker hans glädje, sorg och kärlek. En berättelse om förlorad brödraskap och familjeband som stärks.

Dokumentär

Frankrike, USA
Diskussioner om Livstecken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Livstecken (1 st)
myslas (Anmäl)   18:07 19/2
Fin dokumentär om svårigheten att växa upp med autism. Eftersom jag själv har erfarenhet av detta (jag är autistisk, om än inte på samma nivå som Owen) och också älskar Disneys animerade filmer (återigen, inte på samma nivå som Owen) så blev den lite extra intressant för mig. Första halvan är väldigt bra när man med konkreta exempel visar hur Disney-filmerna hjälpt Owen i vardagssituationer. Sedan ändrar dokumentären form lite grann och ett tag känns det som om de trampar lite vatten. Jag hade gärna sett att de då fokuserat mer på familjemedlemmarna och visat mer av de utmaningar de står och har stått inför. Hur som helst en bra dokumentär.