Life Aquatic

Originaltitel: The Life Aquatic with Steve Zissou
Regissör:Wes Anderson
Utgivningsår:2004

Om Life Aquatic:

Steve Zissou är en excentrisk och berömd djuphavsforskare som bestämt sig för att leta upp och utkräva hämnd på den haj som åt upp en ur hans besättning. Med på resan följer Zissous nyfunna son och en journalist som ska skriva en artikel om Zissou.

Titel: The Royal Tenenbaums
Originaltitel: The Grand Budapest Hotel
År: 2014
Genre: Drama, Komedi, Äventyr
The Grand Budapest Hotel

Bill Murray, Owen Wilson, Cate Blanchett, Anjelica Huston, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Michael Gambon, Noah Taylor, Bud Cort, Seu Jorge, Robyn Cohen, Waris Ahluwalia, Niels Koizumi, Pawel Wdowczak, Matthew Gray Gubler, Seymour Cassel

Wes Anderson, Noah Baumbach

Drama, Komedi, Äventyr

Recension Life Aquatic

- horvendile sätter betyg 5 och skriver:
Det är alltid mycket svårare att hylla en film än att såga den. Ibland hamnar man dock i ett sådant läge att ingen annan utväg än hyllning tycks finnas, och då gäller bara att göra det bästa av situationen. Där är jag nu. Jag har sett Life Aquatic, och efter två dagar kluckar jag fortfarande. Den bedagade undervattensfilmmakaren Steve Zissou har just, under inspelningen av en film, sett sin långvarige...

Recension av Life Aquatic - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, Skövde Filmfestival 05
Diskussioner om Life Aquatic  (0 diskussioner)
Kommentarer om Life Aquatic (836 st)
ulpe01 (Anmäl)   17/6 2018
Det har ju tagit mig alldeles för länge att se den här filmen (plus ett par andra Wes Anderson-rullar), men jag tvivlar på att jag skulle uppskattat den lika mycket när jag var yngre. Skruvat och udda, och underbara karaktärer. Cate Blanchett är fantastisk som alltid och Andersons förmåga att skapa sin egen filmvärld är fantastisk.
Filmfantast86 (Anmäl)   16/10 2017
Starkbröl (Anmäl)   21/4 2017
Jag måste erkänna att jag först förstod den här filmen efter att ha sett "Jacques", filmen om Jacques Cousteaus liv. Jag kände till för lite om Cousteau för att förstå att denna film lägger sig väldigt nära den legendariska dykarens liv, och att det är ett ömsint hommage och en slags skruvad biografi till och med. Det är fortfarande inte speciellt kul men filmen blir helt plötsligt inte alls lika obegriplig.
Freaky_Ylva (Anmäl)   10/12 2016
En udda, men intressant film. Dock inte tillräckligt intressant eller gripande för ett högre betyg än 3, men den får ett extra + för Bowie-musiken och för snygga bilder.
wasteoftime (Anmäl)   30/6 2016
Det här var inte alls ett så kärt återseende som jag hade förväntat mig, eller hoppats på. Även om det inte är dåligt, är det inte heller så bra som jag vill minnas det från när jag såg den på bio för ca 12 år sedan. Bill Murray är lysande, och Willem Dafoe är underbar. Men filmens höjdpunkt är utan tvekan då som nu, Seu Jorge och hans adaptationer av David Bowies låtskatt. Men det finns lite för långdragna partier, och en del saker som bara känns "meh" - exempelvis fejden med Jeff Goldblums "Hennessey" - det kunde antingen skippats eller utvecklats lite mer. Det hela är dock rätt så förnöjsamt för det mesta, och filmen får 0,0 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Life Aquatic