Lili Marleen

Originaltitel: Lili Marleen
Regissör:Rainer Werner Fassbinder
Utgivningsår:1981

Om Lili Marleen:

Under andra världskriget förälskar sig Wilkie i juden Robert samtidigt som hennes sång "Lili Marleen" blir allt kändare och hon uppvaktas av nazistpartiets toppmän.

Titel: Mefisto
Regissör: Andrej Tarkovskij, Alexander Gordon, Marika Beiku
År: 1958
Genre: Drama, Mysterium
Ubijtsy

Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Karl-Heinz von Hassel, Erik Schumann, Rainer Werner Fassbinder, Udo Kier, Gottfried John

Lale Andersen, Manfred Purzer, Rainer Werner Fassbinder, Werner Uschkurat, Joshua Sinclair

Drama

Västtyskland
Diskussioner om Lili Marleen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lili Marleen (23 st)
Albion (Anmäl)   4/6 2015
En trevlig och gedigen film som jag uppskattar väl. Schygulla är mycket sevärd som vanligt. Välgjort och ganska spännande och betyget får bli en svag 4;a, dvs 4-
Waldo Trumbull (Anmäl)   18/12 2013
Jag är inte imponerad. En ganska segdragen story som aldrig riktigt engagerar. Endimensionella karaktärer, platt foto och en samling skådespelare som är passabla men inte mycket mer. Visst, den är rätt snygg men det räcker liksom inte. Sevärd, men bara knappt.
Mistlake (Anmäl)   12/9 2011
Intressant idé och kul skådisar, men väldigt segt utförande.
Filmstjärnan (Anmäl)   11/8 2011
orkade inte ens se klart den. Hade svårt att fatta det var Fassbinders "verk"...
Sznax (Anmäl)   4/8 2011
Det är egentligen inte särskilt mycket till film. Manuset är väldigt löst sammansatt och bjuder egentligen inte på någonting. Sidohistorien med juderäddarna ger inte filmen någonting heller. Men historien kring Willie är riktigt bra, precis som Schygulla. Trots onödiga krigsscener och en ganska risig sång (som sjungs uselt, medvetet?) så är ändå filmen helt okej att titta på. Man vet ju trots allt aldrig hur det skall sluta. Bra cameo av RWF. Betyg 5.3
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lili Marleen