Linas kvällsbok

Originaltitel: Linas kvällsbok
Regissör:Hella Joof
Utgivningsår:2007

Om Linas kvällsbok:

Lina Berglund är 15 år och trött på att vara en hopplöst okysst medelmåtta. Hon är faktiskt det mesta som börjar på O, i alla fall om man ska tro henne själv. Annat är det med kompisarna. Thea är snygg och irriterande populär och Carro, våpig och helt galen. Lina faller någonstans mittemellan, fast en bit nedanför. Hon gör Theas läxor och ärver hennes kläder, allt för vänskapens skull. Hon avundas också Carros vågade skämt och ljudliga rapar. Hierarkin är satt, och allt funkar så länge alla spelar sina roller. Kanske är Lina det kitt som håller vänskapen samman, men hon känner sig mest som skit under deras skor. Den här terminen som är den sista i grundskolan ska det dock bli ändring på det. Nu ska Lina börja leva
Se filmen på Plejmo

Regissör: Henrik Georgsson
År: 2005
Sandor slash Ida
Titel: Hip Hip Hora!
Originaltitel: Hip Hip Hora!
Regissör: Teresa Fabik
År: 2004
Genre: Drama, Komedi
Hip Hip Hora!
Titel: Ligg med mig
Originaltitel: Få meg på, for faen
Regissör: Jannicke Systad Jacobsen
Originaltitel: Bare Bea
Regissör: Petter Næss
År: 2004
Bara Bea

Mylaine Hedreul, Rickard Roxvall, Lovisa Onnermark, Alice Kastrup Möller, Viktor Axelsson, Adam Lundgren, Anna Ulrika Ericsson, Isabel Munshi

Emma Hamberg, Erik Ahrnbom

Drama, Komedi

Bitter Sweetheart

Sverige

Recension Linas kvällsbok

- crawler sätter betyg 4 och skriver:
Det är sannerligen en rivstart på det svenska ungdomsfilmsåret. Nyligen erbjöds vi nöjet att följa Rosas försök att snärja sig ur en vit lögn som växt sig för stor i ”Rosa – The Movie”. Nu är det dags för en annan tjej att bryta sig ur sin litterära förlaga och ta sig upp på biograferna. Filmen - liksom den populära boken av Emma Hamberg - handlar om Lina (Mylaine Hedreul) som, femton år gammal,...

Recension av Linas kvällsbok - Läs hela!

Diskussioner om Linas kvällsbok  (0 diskussioner)
Kommentarer om Linas kvällsbok (316 st)
Rai (Anmäl)   19/12 2018
Ibland kan man verkligen ifrågasätt hur folk sätter betyg på filmer (: hehe, men smaken är som baken. Personligen hatar jag ju de flesta svenska filmerna och denna är ingen undantag,,,
Barneyk (Anmäl)   27/3 2018
Visst är den svajjig men jag tycker verkligen att den fångar många ungdomskänslor på ett bra sätt och perspektivet känns äkta och underbelyst. Dessutom är den faktiskt bitvis riktigt fin. Så en trea blir det allt även om den inte är jättestark!
smichael (Anmäl)   21/12 2017
Gillar ungdomsfilmer där de vuxna knappt syns!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/10 2016
En av de bättre svenska filmerna som gjordes under 00-talet. Filmen är både rolig och underhållande och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Linas kvällsbok