Lincoln

Originaltitel: Lincoln
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:2012

Om Lincoln :

I en nation som är svårt splittrad av krig gör Abraham Lincoln allt för att stoppa inbördeskriget, förena landet och avskaffa slaveriet. Med stort mod och redo att göra allt som krävs, även bryta mot lagen, vet Lincoln att hans beslut under denna kritiska tid kommer att vara avgörande för kommande generationers liv.

Titel: 12 Years a Slave
Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
Regissör: D W Griffith
År: 1930
Genre: Drama, Krig
Abraham Lincolns liv

Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strathairn, Joseph Gordon-Levitt, Tommy Lee Jones, James Spader, Tim Blake Nelson, John Hawkes, Hal Holbrook, David Costabile, Jared Harris, Lee Pace, Peter McRobbie, Gloria Reuben, Stephen Henderson, Gulliver McGrath

Tony Kushner

Drama, Biografi

Med i listor: Amerikanska inbördeskriget
Diskussioner om Lincoln  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lincoln (185 st)
Murvel48 (Anmäl)   20:17 8/1
Synd att en så pass välgjord och välspelad film ska vara så tråkig och ointressant.
Tim Buckley (Anmäl)   17/12 2018
(rek 3a) Rakt igenom välgjord men oerhört seg. Lewis är normalt sett bra & även här, men angränsar till ett pekoral i sin tolkning. Han måste liksom inte prata som en 90 årig man bara för att han gestaltar en historisk karaktär (som dog 56 år gammal). Känns påklistrat. 2a.
labi (Anmäl)   4/8 2018
Välgjord och yadda yadda, men ack så tråååkig. Obegripligt att Daniel Day-Lewis belönades med Oscar för just den här rollen. Smärtsamt tillgjord tolkning.
hardcore (Anmäl)   14/7 2018
Hade det inte varit för att skådespeleriet är så bra hade jag gett den här filmen högst en tvåa. Anledningen är att jag finner filmen för tok för lång och långsam på sina ställen. Jag hade hellre sett en film om Lincolns liv än bara handla om två frågor som ändå bara var en del av hans presidentskap och liten del av hans liv. För visst han avskaffade slaveriet men det blev ju ändå inte så bra eftersom dom färgade fick ju inga större rättigheter förren över hundra år senare.
Rhofpheh (Anmäl)   30/3 2018
En väldigt bra film som följer sin historia ganska väl, väldigt väl ibland men tar sig friheter andra stunder. Jag hittade en gammal kommentar av mig om denna filmen och nu, då jag kan en hel del mer om konflikten, håller inte med den. Angående varför man slogs och vilka frågor som var viktiga på den tiden tycker jag att filmen gör ett väldigt bra jobb, i alla fall för oss som redan känner till det. Jag kan tänka mig att den här filmen inte vore en bra introduktion för att lära sig om kriget, vilket kan ha bidragit till min förvirring. Men det är en vacker, djup och hyfsat undervisande film som har en helt fenomenal Day-Lewis samt en överraskande James Spader.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lincoln