Betyg idag: 1 211 Besökare idag: 4 287

Originaltitel: Lifeboat
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1944

Om Livbåt:

Baserad på John Steinbecks bok med samma namn. Efter att ett amerikanskt fraktfartyg blir torpederat under andra världskriget tar sig några överlevande upp i en livbåt. Dessa åtta personer (inklusive en tysk) kämpar mot varandra och havet for att överleva.

Titel: Le silence de la mer
Originaltitel: Le silence de la mer
Regissör: Jean-Pierre Melville
Regissör: Louis King
År: 1940
Genre: Äventyr
Tyfonen
Titel: Att ha och inte ha
Originaltitel: To Have and Have Not
Regissör: William Wyler
År: 1942
Genre: Drama, Romantik, Krig
Mrs. Miniver

Hume Cronyn, Walter Slezak, Henry Hull, Canada Lee, John Hodiak, Tallulah Bankhead, William Bendix, Mary Anderson, Heather Angel

Jo Swerling

Drama, Krig

Diskussioner om Livbåt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Livbåt (49 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Andreas123 (Anmäl)   16/10 2015
Filmen sjunker något när man läser om hur Steinbeck tog avstånd från den på grund av hur den framställer svarta och arbetarrörelsen. Annars var den överraskande bra!
Raimo_1985 (Anmäl)   30/8 2015
Klassisk handling, men ingen typisk Hitchcock kanske.
Ful_fisk (Anmäl)   27/3 2015
En Hitchcock jag tidigare missat. Lysande film om en några människor i en livbåt på Atlanten under andra världskriget. Både det amerikanska skeppet och den tyska ubåten har sänkts, men en tysk överlevare tar sig ombord bland fiendens överlevande. Han är den mest kunnige sjömannen kan de lita på en fiende? Snyggt och välspelat rakt igenom och en av mästarens underskattade pärlor. Lysande, faktiskt. Slutet är dock en högst tveksam historia.
Krille80 (Anmäl)   14/1 2015
Då jag är en stor beundrare av Hitchcocks filmer så var det glädjande att denna film äntligen kom ut på en svensk utgåva. Filmen saknar en riktigt storstjärna som Hitchcocks oftast skämde bort oss med vilket kan förklara att denna film hamnat i skymundan av andra av hans filmer. Rent handlingsmässigt tycker jag att den med sin spänning. rappa dialog och intressanta klaraktärer är stark. Jag gillar också filmer som utspelar sig på en enda plats genom hela filmen, i detta fallet en livbåt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Livbåt