Livet är ett mirakel

Originaltitel: Zivot je cudo
Regissör:Emir Kusturica
Utgivningsår:2004

Om Livet är ett mirakel:

En gång för länge sedan, i en fjärran republik på Balkan, byggde Luka en järnväg så att turisterna skulle kunna komma och beundra hans vackra land. Luka var en visionär, en god man som människorna älskade – och som ansågs fullkomligt tokig. Lukas fru, Jadranka, var inte bara tokig, hon var galen; en schizofren operasångerska som längtade tillbaka till civilisationen. Jadranka rymde och deras gemensamma son Milos fastnade på fel sida om det krig som utbröt i landet. För att få tillbaka sin högt älskade son hittade Luka den unga Sabaha, som han skulle byta mot Milos, men i stället blev han förälskad. Han var serb och hon bosnisk muslim – en omöjlig kärlekshistoria i ett hopplöst krig. Luka hade dock vänner som kunde hjälpa honom,bland annat en kärlekstörstande, självmorsbenägen åsna och en man som kunde vara på två ställen samtidigt.

Titel: 27 Missing Kisses
Regissör: Julian Schnabel
År: 1996
Basquiat – den svarte rebellen
Titel: Gainsbourg - ett legendariskt liv
Originaltitel: Gainsbourg (Vie héroïque)
Regissör: Joann Sfar
Regissör: Nikita Michalkov
År: 1998
Genre: Drama, Romantik
Barberaren i Sibirien

Slavko Stimac, Natasa Solak, Vesna Trivalic, Vuk Kostic, Aleksandar Bercek, Stribor Kusturica, Nikola Kojo, Mirjana Karanovic, Branislav Lalevic, Davor Janjic, Adnan Omerovic, Obrad Durovic

Ranko Bozic

Drama, Komedi, Romantik, Musikal, Krig

Life Is a Miracle

Serbien och Montenegro, Frankrike, Italien
Diskussioner om Livet är ett mirakel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Livet är ett mirakel (60 st)
Gigi1943 (Anmäl)   30/10 2013
Det spelar ingen roll att filmen beskrivs med så mycket text här ovan, jag fattade inte så mycket i alla fall, men det var kul med bilarna som åkte på tågspåren ...
Clasen (Anmäl)   23/9 2010
Kusturica-galet och emellanåt vackert och någon gång till och med lite roligt. Men nej, det blev bara för mycket till slut!
desithess (Anmäl)   15/6 2010
Jag har svårt för "balkanfilm" och att spela en o samma låt genom hela filmer... Urrk!
KyLLo (Anmäl)   23/4 2010
Udda, vackra, coola och roliga scener. Jag tyckte inte alls att den kändes så lång som den var. Lite spretig i början, men växer med tiden. Musiken passar utmärkt till filmen. Annars brukar jag älska katter, men jag är nog lite rädd för katten i filmen. Man skulle nästan kunna tro att den legat på S. Kings jurtjyrkogård.
mylar (Anmäl)   17/2 2010
Jag gillar inte balkanmusik, så mycket av den här filmen blir bara jobbigt. Roliga detaljer (som vanligt), glimten i ögat och glädjen i filmen räddar en i övrigt ganska simpel och småtråkig historia. Om Kusturica lärde sig att klippa hårdare i sina alltför långa filmer skulle de bli bättre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Livet är ett mirakel