Livets hjul

Originaltitel: Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
Regissör:Kim Ki-duk
Utgivningsår:2003

Om Livets hjul:

En ung pojke lever i ett flytande tempel på en vacker sjö, tillsammans med en gammal mästare som undervisar för honom om Buddha. Flera år senare upptäcker han sin sexualitet med en flicka som kommer till templet för att bli helad av mästaren. Han vill sedan inte stanna kvar utan henne, och ger sig ut i världen.

Titel: Two Sons of Francisco
Originaltitel: Nirgendwo in Afrika
Regissör: Caroline Link
År: 2001
Ingenstans i Afrika

Oh Yeong-su (II), Kim Jong-ho, Seo Jae-kyeong, Kim Young-min, Kim Ki-duk, Ha Yeo-jin, Kim Jung-young, Ji Dae-han, Choi Min

Kim Ki-duk

Drama

Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring

Sydkorea, Tyskland

Recension Livets hjul

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
En ung pojke lever i ett flytande tempel på en vacker sjö, tillsammans med en gammal mästare som undervisar för honom om Buddha. Flera år senare upptäcker han sin sexualitet med en flicka som kommer till templet för att bli helad av mästaren, och han flyr till världen utanför. Handlingen är inte invecklad alls, snarare rätt enkel, men trots att man inte tar upp mycket så blir det ändå intressant...

Recension av Livets hjul - Läs hela!

Med i listor: Jönköpings Filmfestival 2004, Skövde Filmfestival 05, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Filmnummer: 20296
Diskussioner om Livets hjul  (0 diskussioner)
Kommentarer om Livets hjul (161 st)
Zebulonm (Anmäl)   27/1 2018
helt okey
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Ekonomiskt koncept som liknar upplägget i Kim Ki-duks tidigare film ”The Isle” (flytande bostad i en liten sjö som kameran aldrig lämnar och väldigt begränsat med skådisar). Nu bygger det har på ett helt annat tema och miljö. Men likheterna är stora. Tycker den här är något sämre än ”Isle” men man bjuds på mängder med rogivande stillhet och lite fascinerad blir man nog trots allt. Mycket är det av djursymbolism och dörr. Lite är det av mänsklig dialog och vägg (detta förstås nog endast om man sett filmen).
#54 (Anmäl)   30/8 2015
Fin film, om man bortser från vissa detaljer.
BrutusBeefcake (Anmäl)   20/7 2015
Här spelar verkligen Kim Ki-duk på rätt strängar för mig, det är läckert, varmt, kallt, hoppfullt, hopplöst och ja, så där lagom djupt som passar mig som handen i handsken. Episodindelningen är verkligen effektiv för berättandet och jag tror inte filmen hade funkat utan den. Det stillsamma och härliga blandas bra med de lite mer tyngre bitarna. En nästintill perfekt film enligt mig, om man skall vara lite petig så kunde ändå slutet ha varit mer tillfredställande men jag är ändå riktigt imponerad. (14/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Livets hjul