Ljudet från kristallfågeln

Originaltitel: L'uccello dalle piume di cristallo
Regissör:Dario Argento
Utgivningsår:1970

Om Ljudet från kristallfågeln:

En ung man blir en kväll vittne till vad som synes vara ett mord i ett konstgalleri. Inlåst i lokalens glastäckta entré, tvingas han bli vittne till dådet. Som enda vittne blir han själv föremål för utredning, och snart riskerar han att bli såväl anklagad som nästa offer.

Titel: Deep Red
Originaltitel: Profondo rosso
Regissör: Dario Argento
År: 1975
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Deep Red
Titel: Fyra flugor på grå sammet
Originaltitel: 4 mosche di velluto grigio
Regissör: Dario Argento
År: 1971
Genre: Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium
Fyra flugor på grå sammet
Titel: Case of the Scorpion's Tail
Originaltitel: La coda dello scorpione
Regissör: Sergio Martino
År: 1971
Genre: Thriller
Case of the Scorpion's Tail
Titel: Mannen i svart
Originaltitel: Cosa avete fatto a Solange?
Regissör: Massimo Dallamano
Regissör: Edgar G Ulmer
År: 1945
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, Film-Noir
Farlig omväg

Tony Musante, Suzy Kendall, Enrico Maria Salerno, Eva Renzi, Umberto Raho, Renato Romano, Giuseppe Castellano, Mario Adorf, Rosita Torosh

Dario Argento

Thriller, Skräck, Mysterium

The Bird with the Crystal Plumage, Svarta handsken

Italien, Västtyskland

Recension Ljudet från kristallfågeln

- peterneal skriver:
1969 kom alltså Dario Argentos debutfilm, Ljudet fårn kristallfågeln, och med ens var det uppenbart att vi hade fått en ny stjärna på regissörshimlen. Redan i sin första film visar han prov på en säker hand när det gäller såväl regisserandet som bildkompositionerna och vi vet ju att han så småningom kom att utveckla den italienska skräckfilmen och giallon i synnerhet som få före och efter honom. ...

Recension av Ljudet från kristallfågeln - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Giallo
Diskussioner om Ljudet från kristallfågeln  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ljudet från kristallfågeln (134 st)
päronanton (Anmäl)   09:56 8/5
Mystisk film, men ändå väldigt sevärd! Bra musik!
Ghostface (Anmäl)   11/9 2018
Detta är en humoristisk deckare och inte skräckfilm. Smått surrealistisk stämning.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
rätt bra
EvilNed (Anmäl)   6/1 2017
Den enda giallo:n som lyckats lura mig. Och även andra gången. Det får man ju säga är lite av en bedrift... Om jag skulle introducera någon till giallo genre:n skulle jag visa den här.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Köpte en Dario Argento Collection box (åtta filmer) för flera år sedan. Har utan entusiasm kollat filmerna under årens lopp. Avverkade den sista nyss (bird with.......) och det var Darios första (hans regidebut 1970). Blev överraskad för det var den bästa av de åtta. Men efter debuten gick det mest nedåt kvalitetsmässigt. Det här var mer thriller än skräck, efterföljarna är mer kryddade med enfaldiga och pantade skräckscener.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ljudet från kristallfågeln