Ljuset från Lund

Originaltitel: Ljuset från Lund
Regissör:Hans Lagerkvist
Utgivningsår:1955

Om Ljuset från Lund:

En häst vandrar genom Lunds gator. Den drar en vagn fullastad med böcker. Ingen håller i tömmarna. Den klarar sig själv. Den går ur staden ut på landet. Den kommer till en gård där Sten Stensson Steen bor med sina föräldrar. Sten anmärker att hästen är sen. Sten, jur och fil kand, håller på att skriva en socialpsykologisk bok om ungdomsproblemet. I trakten ligger experimentskolan Fridhem. De kringboende lever i skräck för skolpojkarnas busstreck. Rektorn för Fridhem säger upp sig. Han ska börja på en krutfabrik för att få lite frid och skolan riskerar att läggas ned. Sten anmäler sig som sökande till den lediga rektorstjänsten.

Nils Poppe, Ann-Marie Gyllenspetz, Karl-Arne Holmsten, Carl Ström, Helge Hagerman, Jullan Kindahl, Ludde Juberg, Naemi Briese, Harry Ahlin, Per Björkman, Kenneth Hultberg, Anders Ekman, Georg Skarstedt, Olav Riégo

Gardar Sahlberg, Paul Baudisch

Komedi

Sverige
Diskussioner om Ljuset från Lund  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ljuset från Lund (6 st)
DieFrauImMond (Anmäl)   01:10 2/2
3:a till Poppe, 1:a till allt annat. "- Är kandidaten rent från vettet!? - Nej, från Lund."
yrkeschaufföre (Anmäl)   20:06 9/1
Jag gillar verkligen inte SSS och den här historien hjälper ju inte till. Mest intressant är hästens (omväg) genom Lund, det har hänt rätt mycket sen 50-talet.
Howler19 (Anmäl)   00:38 9/1
Ingen bra film, men lite kul att se som lundensare.
Nalleman (Anmäl)   17:26 7/1
Inte det minsta roligt utan bara tramsigt.
produr (Anmäl)   9/5 2016
Den bästa av Sten Stensson Sten ,Vilda ungar (arma människor släppa in en påse med huggormar i en butik).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ljuset från Lund