Löftet

Originaltitel: The Pledge
Regissör:Sean Penn
Utgivningsår:2001

Om Löftet:

Samma kväll som polisen Jerry ska gå i pension åker han till en mordplats. En åttaårig flicka har blivit våldtagen och mördad. När han möter flickans föräldrar lovar han att fånga hennes mördare - ett löfte som snart påverkar hela hans tillvaro.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: Disgrace
Regissör: Steve Jacobs
År: 2008
Disgrace

Jack Nicholson, Sam Shepard, Helen Mirren, Aaron Eckhart, Harry Dean Stanton, Tom Noonan, Mickey Rourke, Patricia Clarkson, Vanessa Redgrave, Robin Wright, Benicio Del Toro, Lois Smith, Dale Dickey, Wendy Donaldson

Jerzy Kromolowski, Mary Olson-Kromolowski

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

The Pledge - Löftet

Recension Löftet

- Loomis sätter betyg 5 och skriver:
Sean Penn som också är en utmärkt skådespelare gör här sin tredje och bästa film som regissör, Löftet som bygger på en roman har en något annan uppbyggnad än vad det gäller andra traditionella polisfilmer som oftast faller i samma fällor och känns extremt förutsägbara, men inte Penns mästerverk… Ett mord på en liten flicka har skett i en liten amerikansk småby lagom tills poliskommissarien (Nicholson)...

Recension av Löftet - Läs hela!

Diskussioner om Löftet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Löftet (230 st)
Körsbär (Anmäl)   23:23 24/3
Det blir ingen hollywood ending, vilket gör att det känns som att filmen saknar ett slut. Karaktären får ingen upprättelse. Jack Nicholson spelar dock rollen superb!
annri9 (Anmäl)   23/6 2017
Sådana här filmer är bland det bästa jag vet. Suggestiv och långsam handling med trovärdiga skådisar. Önskar att jag hade den osedd.
Stygga-Vargen (Anmäl)   19/8 2016
Väldigt bra och välspelad film som balanserar precis på gränsen mellan drama och thriller. Nicholson gör ingen typisk Nicholson-roll men det är inget man tänker på.
AlbinWesley (Anmäl)   3/5 2016
Väldigt antiklimaktisk upplösning, men i efterhand är otillfredsställelsen ganska så elegant åstadkommen. Flertalet högpresterande skådespelare i en bra och spännande dekonstruktion av kriminalthrillern.
Sarakin76 (Anmäl)   27/4 2016
Riktig bra film. Ubehagelig å se på samtidig som den er spennende. Nicholson er som vanlig fenomenal. +4.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Löftet