Lolita

Originaltitel: Lolita
Regissör:Adrian Lyne
Utgivningsår:1997

Om Lolita:

Humbert är professor i fransk litteratur – en intelligent och attraktiv man. Året är 1947 och Humbert kommer till New England där han hyr ett rum hos änkan Charlotte Haze. Hon ser i Humbert en möjlighet att förverkliga sina drömmar om en kultiverad make. Men Humbert drömmer om hennes dotter, Lolita. De båda ger sig iväg till USA på en lång resa, en resa rakt mot helvetet...

Titel: Lolita
Originaltitel: Prozac Nation
Regissör: Erik Skjoldbjærg
År: 2001
Prozac Nation

Jeremy Irons, Dominique Swain, Frank Langella, Melanie Griffith, Suzanne Shepherd, Keith Reddin, Erin J Dean, Joan Glover, Pat Pierre Perkins, Ed Grady, Ronald Pickup

Stephen Schiff

Drama, Romantik, Roadmovie

USA, Frankrike

Recension Lolita

- billybob sätter betyg 5 och skriver:
Imponerande tolkning av Vladimir Nakbokovs kontroversiella bok med samma namn. Lyne överträffar faktiskt självaste Kubrik med denna 90-tals version. Jag blev oerhört överraskad och drar mig inte för att utropa Lolita till ett nära-på mästerverk. Definitivt Lyne´s bästa film, i hård konkurrens med Jacob´s Ladder. Humbert är professor i fransk litteratur – en intelligent och attraktiv man. Året är...

Recension av Lolita - Läs hela!

Med i listor: Roadmovie Top 50
Diskussioner om Lolita  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lolita (97 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Nu i skrivande stund har jag varken läst boken eller sett Kubricks filmatisering. Denna film såg jag dock för ett par år sen och jag tycker faktiskt den är väldigt bra. Jeremy Irons gör väldigt bra ifrån sig, likaså Melanie Griffith.
Krille80 (Anmäl)   11/11 2014
Denna moderna version av Nabokovs "Lolita" håller sig mer just till boken och här är man lite modigare och gör Lolita 14 år gammal. Här får man en större insyn till vad som ligger bakom Humbert fixering av den unga flickan. Den står sig stark mot Kubricks version och Jeremy Irons är väldigt bra. Jag rekommenderar er dock att hellre läsa boken.
Venatici (Anmäl)   4/7 2014
En pedofils våta dröm? Jag tyckte den var genomgående dålig.
Joe Pesci (Anmäl)   29/9 2013
Irons briljerar som Humbert.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lolita