Lords of Chaos

Originaltitel: Lords of Chaos
Regissör:Jonas Åkerlund
Utgivningsår:2018

Om Lords of Chaos:

En brådmogen tonåring vid namn Euronymous vill sprida ondska, kaos och norsk black metal-musik. När Euronymous bjuder in en mystisk ensamvarg kallad för Varg till sin svarta cirkel inleds en rivalitet som får oväntade konsekvenser.

Titel: Ex Drummer
Originaltitel: Until the Light Takes Us
Regissör: Aaron Aites, Audrey Ewell
År: 2008
Until the Light Takes Us

Rory Culkin, Emory Cohen, Sky Ferreira, Jack Kilmer, Valter Skarsgård, Anthony De La Torre, Sam Coleman, Jonathan Barnwell, Wilson Gonzalez Ochsenknecht, Lucian Charles Collier, James Edwin

Dennis Magnusson, Jonas Åkerlund

Drama, Thriller, Skräck

Storbritannien, Sverige
Diskussioner om Lords of Chaos  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lords of Chaos (2 st)
karlmats (Anmäl)   17/11 2018
En fruktansvärt mörk och obehaglig film faktiskt. Jag tror att gemene man kanske bör hålla sig bort från det här om hen vill behålla sin gulligulliga världsbild. Det bygger ju samtidigt på verkliga händelser och om man är intresserad av att få en inblick i en annan del av världen än den man själv tillhör så finns här ett ypperligt tillfälle att göra det. Det är några visuellt jobbiga scener och med tanke på verklighetens händelseförlopp är jag ändå glad att Åkerlund väljer att inte väja för dem. När ett band vill sprida ondska och misär, ja då är det inte läge att vara barntillåten. Samtidigt gillar jag också att Åkerlund på samma gång tar det här på stort allvar och lite med glimten i ögat. Utan att förlöjliga den här subkulturen, som han själv var en del av i ungdomen, lyckas han ändå lyfta fram mycket av det som är absurt med hela situationen och det blir ändå lite skratt bland publiken. Det är synd att den är på engelska när den utspelar sig i Norge med norska karaktärer, jag har generellt svårt för sånt, men samtidigt finns det så mycket annat som uppväger detta faktum och lillebror Ensam Hemma i huvudrollen är riktigt bra. Att jag sen satt och tänkte att Varg var sjukt likt Val Kilmer bara för att efteråt se att Val Kilmers son faktiskt var med i filmen men spelade en annan roll är ju lite av ett mindfuck, men i en sån här film är väl det bara lämpligt. En film som stannar kvar efteråt, ibland behöver man lite perspektiv på livet och jag kan inte låta bli att sätta en 3a på det här spektaklet.
Powha (Anmäl)   16/11 2018
Gillar Mayhem. Bra casting.