Lords of Chaos

Originaltitel: Lords of Chaos
Regissör:Jonas Åkerlund
Utgivningsår:2018

Om Lords of Chaos:

En brådmogen tonåring vid namn Euronymous vill sprida ondska, kaos och norsk black metal-musik. När Euronymous bjuder in en mystisk ensamvarg kallad för Varg till sin svarta cirkel inleds en rivalitet som får oväntade konsekvenser.

Titel: Until the Light Takes Us
Regissör: Koen Mortier
År: 2007
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
Ex Drummer

Rory Culkin, Emory Cohen, Jack Kilmer, Sky Ferreira, Valter Skarsgård, Anthony De La Torre, Jonathan Barnwell, Sam Coleman, Wilson Gonzalez, Lucian Charles Collier, Andrew Lavelle, James Edwyn, Gustaf Hammarsten, Jon Øigarden, Arion Csihar, Jason Arnopp

Dennis Magnusson, Jonas Åkerlund

Drama, Thriller, Skräck, Biografi

Storbritannien, Sverige
Diskussioner om Lords of Chaos  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lords of Chaos (11 st)
Barneyk (Anmäl)   10:58 23/4
Riktigt bra och det är en grymt fascinerade historia. Filmen känns lite väl tillrättalagd men jag tycker ändå den visar på väldigt intressant dynamik och jag gillar hur den låter oss som tittare bilda oss en egen uppfattning om många saker.
Kirikou (Anmäl)   00:36 18/4
Urusel på så många plan. Med tanke på Åkerlunds egna kopplingar till genren hade detta kunnat göras betydligt med respektfullt. Det stinker Hollywood
Powha (Anmäl)   23:45 16/4
Varför tycker folk att Varg är felcastad? Han var en slyngel med stort ego, allt han ville ha var bekräftelse. Emory Cohen gestaltar detta vidrigt perfekt.
Ful_fisk (Anmäl)   07:43 16/4
Börjar lite hastigt och småfånigt, men får snart vind under vingarna, förmodligen tack vare verkligheten i berättelsen. Det är ju trots allt en fullkomligt sinnessjuk historia! Tycker skådisarna fungerar bra, även ifall det förstås hade varit sjukt mycket bättre ifall den varit på norska. Klart sevärd, och inte bara för black metal-fans. Kanske snarare mer för andra, mindre puritaniska, tittare, till och med.
Jaganatha (Anmäl)   22:07 13/4
Det är första gången jag tycker genuint bra om en film regisserad av svenske Jonas Åkerlund, men så har jag ju också för alltid den dödliga konflikten mellan Øystein "Euronymous" Aarseth och Kristian "Varg" Vikernes inpräntad i minnet. Rory Culkin är helt perfekt i rollen som Euronymous, medan Emory Cohen är ett lite mer udda val i rollen som Varg, men castingen fungerar ändå hyfsat. Stundtals är detta blodigt och brutalt på ett realistiskt sätt som vida överträffar många av dagens skräckfilmer. Sanningshalten i historien går nog också att ha invändningar emot, men ingen kan väl egentligen invända emot att Varg Vikernes var och är en helt jävla genomvidrig människa. Själv lyssnade jag bara på Mayhem i min ungdom och aldrig på Burzum, så jag är partisk i målet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lords of Chaos