The Wailing

Originaltitel: Murder Obsession (Follia Omicida)
Regissör:Riccardo Freda
Utgivningsår:1981

Om The Wailing:

Michael är en framgångsrik skådespelare, men han har en skandal i sitt förflutna: när han var ung knivmördade han sin far. Michael och hans flickvän Deborah åker till hans mamma över helgen, ackompanjerade av regissören och andra från ett filmprojekt. Snart börjar hemska saker att hända med vissa av gästerna, och Michael fruktar att historien från hans förflutna håller på att upprepa sig...

Stefano Patrizi, Martine Brochard, Henri Garcin, Laura Gemser, John Richardson, Anita Strindberg, Silvia Dionisio

Antonio Cesare Corti, Riccardo Freda, Simon Mizrahi, Fabio Piccioni

Skräck, Mysterium

Delirium, Fear, Murder Syndrome, Paura, Satans Altar, Svenuto, Unconscious, L'Ossessione che uccide

Frankrike, Italien
Med i listor: Giallo
Diskussioner om The Wailing  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Wailing (7 st)
Bumbi78 (Anmäl)   14/9 2011
Urlöjlig skräckis som stundtals leker giallo och misslyckas fatalt. Några uppiggande och ofrivilligt komiska effekter bjöd på goda skratt och några blodiga scener är det till trots. Musiken som oftast är skön i de här rullarna saknas totalt och istället får vi ett trist pianoklink utan inspiration. Jag är ändå svag för denna genre och delar ut ett mycket snällt betyg.
schramm (Anmäl)   11/8 2009
Kanske den dummaste giallon jag sett (vilket inte säger lite). Sista kvarten var så skönt efterbliven att man sitter och tar sig för pannan. Tyvärr är filmen i sig inte alls lika kul att se. Rätt seg film som släpar sig fram till slutet. En drömscen där Freda snorl från Fulci tillhör de få sevärda scenerna. Tyvärr snor Freda fel saker från Fulci, då tar tar fladdermusscenen och spindelscenen. Jösses! Lägg till uselt ljus och fula, fula effekter av Stivaletti(!) så blir betyget inte så högt.
idd (Anmäl)   18/4 2009
en av de absolut mest korkade filmer jag nånsin sett.. freda avslutar sin karriär som en amatörregissör som skapar en ologisk jävla soppa av spökerier å svart magi blandat med en klassisk giallostory.. fruktansvärt underhållande i slutet då de försöker knyta ihop alla trådar, men alldeles för seg i starten..
Gordyal (Anmäl)   1/3 2009
Halvträlig semigiallo som lyfts av några bra scener, samt av Silvia Dionisios, Anita Strindbergs och Laura Gemsers medverkan. Når inte riktigt upp till en trea. (6/15)
Herr Arne (Anmäl)   21/8 2008
B-filmskräck som blir komisk i sin uselhet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Wailing