Lost Highway

Originaltitel: Lost Highway
Regissör:David Lynch
Utgivningsår:1997

Om Lost Highway:

En morgon hittar Fred och hans fru Renee en videofilm utanför dörren som har filmats inne i deras hus. När ytterligare ett videoband dyker upp får Fred problem. Bandet visar ett mord, och det är Fred som mördar sin fru.

Titel: Mulholland Drive
Regissör: Darren Aronofsky
År: 1998
Genre: Thriller, Science Fiction
Pi

Bill Pullman, Patricia Arquette, Balthazar Getty, Robert Loggia, Robert Blake, Gary Busey, Lucy Butler, Michael Massee, Richard Pryor, Natasha Gregson Wagner, John Roselius, Louis Eppolito, Jack Nance, Giovanni Ribisi, Scott Coffey, Heather Stephens

David Lynch, Barry Gifford

Thriller, Skräck, Mysterium

Frankrike, USA

Recension Lost Highway

- Taliah sätter betyg 4 och skriver:
Lost Highway är en film i äkta Lynch-anda. Redan i filmens början inges en känsla av dunkla hemligheter och osynliga, men ständigt närvarande hot. Estetiken är alltid en stor del av Lynchs verk. Här handlar det till stor del om kontraster. Han använder sig effektivt av ljus och mörker, skuggor och rök. I trånga, stilrena lägenheter med tunga röda draperier och svart silke skapas djupa skuggor och dunkla...

Recension av Lost Highway - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Skräck Top 50, Skräck och sånt, Stockholm XIV Lynch by Lynch
Filmnummer: 2006
Diskussioner om Lost Highway  (1 diskussioner)
Kommentarer om Lost Highway (592 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
ganska bra
Kaneltompa (Anmäl)   20/5 2017
Var den bästa film jag någonsin hade sett. Det var innan Mulholland Drive kom ut.
wasteoftime (Anmäl)   21/2 2017
Det här, ihop med "Blue Velvet" är enligt mig, Lynchs svagaste film (av de jag sett, givetvis). Det finns ju klara och tydliga tendenser av allt det som Lynch så oftast får till, men det saknas något. Vissa scener är fantastiska, men följs av långa partier utav en allmän känsla av tristess. Nu kan jag i alla fall se fram emot att Lynch kan få jobba upp sitt snitt, härifrån. 0,6 på SH-skalan.
supermancover (Anmäl)   18/9 2016
Sjukt tydliga Twin Peaks-referenser. Fattade jag någonting? Nej, självfallet inte. Men bra. Väldigt bra. Största frågan: hur jävla mycket mardrömmar har Lynch haft egentligen?
godimbored (Anmäl)   26/8 2016
nog är det obehagligt alltid.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lost Highway