Lost in Translation

Originaltitel: Lost in Translation
Regissör:Sofia Coppola
Utgivningsår:2003

Om Lost in Translation:

En man och en kvinna från USA tillbringar en vecka i Tokyo på samma hotell av skilda orsaker. Båda två lider av sömnlöshet och en sen kväll i hotellbaren möts de två.

Titel: Garden State
Regissör: Richard Linklater
År: 1995
Genre: Drama, Romantik
Bara en natt

Bill Murray, Scarlett Johansson, Giovanni Ribisi, Anna Faris, Akiko Takeshita, Catherine Lambert

Sofia Coppola

Drama, Komedi, Romantik

USA, Japan

Recension Lost in Translation

- velodrom sätter betyg 5 och skriver:
Bill Murray gör en annorlunda roll som actionskådisen med karriären bakom sig. Han har en nedtonad karaktär som vi inte är vana att se honom i. Komiken är i samma nedtonade stil, men några scener med Murray är riktigt roliga.

Recension av Lost in Translation - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, Romantik Top 50
Diskussioner om Lost in Translation  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lost in Translation (1907 st)
Maggan04 (Anmäl)   15/9 2018
En stark trea. Kan förstå ensamheten och det vackra mötet mellan två vilsna själar. Det är nog mer att jag inte kan identifiera mig i rollen som Charlotte som sänker betyget. Annars en mysig film som når in i hjärtat.
Merwinna (Anmäl)   21/7 2018
Blev besviken på den här filmen, som jag hört så mycket gott om. Den var långsammare, lågmäldare, blekare, mer realistisk och mer deprimerande än jag hade trott. Alla dessa egenskaper behöver ju i och för sig inte vara FEL i en film, och kanske uppfattade jag filmen som så dålig först p.g.a. att jag hade förväntat mig något helt annat. Något större, mer omvälvande och engagerande, bjärtare - mera "Hollywood" (trots att det faktiskt ÄR en Hollywoodfilm). Men mot slutet blir det känslosamt och därmed bättre! Och visst kan man känna igen sig - jag bodde själv nyligen på ett lyxhotell, och allt var fint och bekvämt till det yttre, personalen artig o.s.v. - men allt var ju fake! Jag kände mig mest ensam och övergiven i en främmande stad, som karaktärerna i filmen. Jag gillar inte Charlotte, den unga kvinnan, det påverkar också - hon är inte en sådan ung kvinna som jag tycker om helt enkelt. Hon röker bland annat, och har ingen riktig livskompass. Bill Murray är en utmärkt skådespelare, och bär även här upp hela filmen.
karlmats (Anmäl)   29/5 2018
10 år senare var det dags att se om Lost in Translation inför ett stundande besök i Tokyo. Staden är precis lika härligt urflippad som jag minns den och framför allt Bill Murray är ju sagolikt bra. Scarletts insats ska inte heller förringas och det är ju i mötet mellan de två som filmens storhet skapas. Två helt olika människor i en liknande situation kan finna filmglädje utan att behöva få det till det där episka kärleksmötet som det så ofta mynnar ut i. Bara att få känna sig förstådd för ett litet ögonblick, att få ta sig ur sin vardag som inte nödvändigtvis är dålig men som går lite i stå. Mot Tokyo som bakgrund är det många komponenter som passar väldigt bra ihop. Jag står ändå och velar länge och väl innan 4an behålls, jag känner mer tillfredsställelse i hjärnan än i hjärtat den här gången. Helst vill jag ju bli tagen med en storm och få en emotionell käftsmäll, här kryper det mer fram en mysstämning som viskar i mitt öra att det här är jävligt bra. Men kanske är det inte ett problem, det måste väl ändå finnas plats för olika sorts känslor bland mina 4or. Men den här gången är den mer svag än stark såsom jag mindes den. Får se hur jag känner om 10 år till, än så länge behåller den platsen i finrummet. ------------- 29/2 2008 Magisk stämning rakt igenom vilket skapas mycket tack vare Murray och Scarletts skådespeleri och ett vansinnigt vackert foto. Man kan nästan känna spänningen mellan karaktärerna genom tv-rutan och tempot är oerhört bra upplagt. Filmen växer konstant upp till en nivå där man inte kan annat än att sitta på nålar i väntan på att få se hur det går. Kalasbra film :)
Rai (Anmäl)   13/3 2018
Överskattad till tusen!!