Amour

Originaltitel: Amour
Regissör:Michael Haneke
Utgivningsår:2012

Om Amour:

Georges och Anne är ett par i åttioårsåldern. Båda har undervisat i klassisk musik och även dottern, som är bosatt utomlands, är utbildad musiker. En dag drabbas Anne av en stroke. Hela tillvaron vänds upp och ner och det starka kärleksbandet mellan Georges och Anne sätts på sitt yttersta prov.

Titel: Still Alice
Regissör: Sarah Polley
År: 2006
Genre: Drama, Romantik
Away from Her

Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert, Alexandre Tharaud, William Shimell, Ramón Agirre, Rita Blanco, Carole Franck, Dinara Drukarova, Laurent Capelluto

Michael Haneke

Drama, Romantik

Love

Frankrike, Tyskland, Österrike
Med i listor: Guldpalmer, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Amour  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amour (139 st)
Rai (Anmäl)   27/2 2018
Nja, lite för seg för min smak men helt ok...
Bozze80 (Anmäl)   23/2 2018
En helt magisk Emmanuelle Riva gör att den här filmen verkligen gör en berörd. Den utforskar känsliga områden som sällan syns på vita duken, och det lugna tempot och stillsamma fotot gör också sitt till.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Bra men överskattad
apmannen (Anmäl)   1/10 2017
Komplett galen fransk gubbe lallar runt i förutsägbart hopkok om borgarklassens diskreta charm. Pianoläraren från Pianisten besöker då och då den skvatt vansinnige franske gubben men den brasan hjälper inte mycket i kylan.
martin eden (Anmäl)   16/7 2017
[rek. 4] Fullkomligt lysande film, vilket numera är föga överraskande när det gäller Haneke. Underbart skådespeleri och den dramaturgiska uppbyggnaden är perfekt. Kärlek i livets slutskede. Snudd på mästerverk!! 4+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amour