Love Is Strange

Originaltitel: Love Is Strange
Regissör:Ira Sachs
Utgivningsår:2014

Om Love Is Strange:

New York-paret Ben och George bestämmer sig efter mer än trettio år tillsammans för att gifta sig. Ett beslut som välkomnas av deras omgivning men inte av Georges konservativa chef. Parets relation sätts på prov när George får sparken och de tvingas sälja sin lägenhet för att sedan kuska runt hos familj och vänner – vilket visar sig vara en inte helt okomplicerad tillvaro.
Se filmen på Viaplay

Regissör: Gerard Johnstone
År: 2014
Genre: Komedi, Thriller, Skräck
Housebound

John Lithgow, Alfred Molina, Marisa Tomei, Harriet Sansom Harris, John Cullum, Christina Kirk, Manny Perez, Darren E Burrows, Christian Coulson, Dominic Colón, Charlie Tahan, Adriane Lenox, Cheyenne Jackson, Sebastian La Cause, Olya Zueva, Eric Tabach

Ira Sachs, Mauricio Zacharias

Drama

USA, Frankrike, Brasilien, Grekland

Recension Love Is Strange

- kattahj sätter betyg 3 och skriver:
Efter fyrtio år tillsammans kan Ben och George äntligen gifta sig – men istället för att vara ett lyckligt slut är bröllopet början på nya bekymmer. George arbetar som musiklärare på en katolsk skola och när de får reda på att han gift sig med en man blir han avskedad. Paret har inte längre råd med sin fina lägenhet utan måste sälja den och flytta in till släktingar och vänner, var på sitt håll....

Recension av Love Is Strange - Läs hela!

Diskussioner om Love Is Strange  (0 diskussioner)
Kommentarer om Love Is Strange (13 st)
zeke_karlsson (Anmäl)   29/3 2016
Ett fint porträtt!
Kajanus (Anmäl)   9/1 2016
Love is Strange har många fördelar; den är underbart långsam, fint agerad (framförallt av Molina) och ljuvligt vacker att se på. Det är med viss sorg som jag upplever att filmen har alldeles för många tonskiften vilket tar skada på det narrativa. Den vet inte riktigt vart den är på väg. Men slutet är magnifikt ur många avseenden. Hade den varit mer jämn hade det varit ett mindre mästerverk. Missa inte.
booby (Anmäl)   15/12 2015
Fin liten intressant film.
AddeColciago (Anmäl)   15/12 2015
Lågmäld och fin film om relationer.
Sture Stenhög (Anmäl)   24/9 2015
En fin liten film. Jag har dock lite svårt att bestämma mig för om den är naturlig eller konstlad, antagligen för att den är lite av båda. Ltihgow och Molina är väldigt bra i huvudrollerna, och deras relation känns sannerligen naturlig, filmen är överlag som bäst när fokus ligger på den. Även Marisa Tomei är bra, men i övrigt finns det en del sidokaraktärer som är målade med lite för bred pensel, och en del sidospår som känns trötta och outvecklade. Jag är t.ex. inte alls imponerad av hur man väljer att knyta ihop det här med den allra sista scenen, det kändes bara fejk. Lite är känslan att de skrev ett manus som de med rätta var nöjda med, men det var lite för kort, så de blev tvungna att fylla ut det med saker som de egentligen inte var så intresserade av att berätta om. Men nu låter jag nog mer kritisk än vad jag egentligen vill göra. Det är en bra film det här, sevärd för alla som gillar lågmälda dramer
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Love Is Strange