Love & Mercy

Originaltitel: Love & Mercy
Regissör:Bill Pohlad
Utgivningsår:2014

Om Love & Mercy:

En biografi om den tillbakadragna låtskrivaren och musikern Brian Wilson, grundare till det legendariska popbandet The Beach Boys. Från hans framgångar inom musiken till hans nervsammanbrott och efterföljande möte med den kontroversiella terapeuten Dr Eugene Landy.

Titel: A Beautiful Mind
Originaltitel: A Beautiful Mind
Regissör: Ron Howard
År: 2001
Genre: Drama, Romantik
A Beautiful Mind
Titel: I'm Not There
Originaltitel: I'm Not There.
Regissör: Todd Haynes
Originaltitel: The Doors
Regissör: Oliver Stone
År: 1991
The Doors

Paul Dano, John Cusack, Elizabeth Banks, Paul Giamatti, Jake Abel, Kenny Wormald, Brett Davern, Graham Rogers, Erin Darke, Joanna Going, Bill Camp, Diana Maria Riva, Erik Eidem, Dylan Kenin, Max Schneider, Nick Gehlfuss, Johnny Sneed, Teresa Cowles

Oren Moverman, Michael A Lerner

Drama, Biografi

Recension Love & Mercy

- Martin_Sj sätter betyg 4 och skriver:
I Love and Mercy skildras Beach Boys ledare Brian Wilsons liv. Filmen växlar mellan två tidsepoker. Under 60-talet håller en ung Brian på med inspelningen av skivan ”Pet Sounds”, men håller sakta på att förlora greppet om verkligheten. Under 80-talet är han en förvirrad man som står under ständig uppsyn av sin terapeut. En dag kliver Brian in hos en bilåterförsäljare och träffar där på en ambitiös...

Recension av Love & Mercy - Läs hela!

Diskussioner om Love & Mercy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Love & Mercy (23 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   14/8 2017
En ovanligt lyckad biografifilm, och när det kommer till filmer om musiker är det nog en av de allra bästa. Men då har också filmskaparna förstått att om man försöker berätta allt så slutar det ofta med att man berättar just ingenting alls. Här fokuserar man på två perioder i Brian WIlsons liv och lyckas genom dem ringa in hans liv och gärning på ett mycket förtjänstfullt sätt. Både Dano och Cusack är väldigt bra som Wilson, och den tidigare delen lyckas bra med att skildra skapandeprocessen, men det är den senare delen som är den bästa. Kombinationen av Wilsons charmiga personlighet och det fördärv han befinner sig i är verkligen en vinnande kombination. Man blir ju dessutom påmind om hur många bra låtar Beach Boys faktiskt hade, och det blir inte sämre av att de gör sig ypperligt som filmmusik. Framför allt Wouldn't it be Nice används till god effekt. Stark trea
okidoki (Anmäl)   3/7 2017
Enormt hoppig, långsam och tråkig,
Dutch (Anmäl)   22/1 2017
Satan va bra de är beach böjs
Stygga-Vargen (Anmäl)   7/1 2017
Skådespelarna är väl inte särskilt porträttlika, åtminstone om man jämför med andra Beach Boys-relaterade filmbiografier jag sett, och i Love & Mercy får man en helt annan bild av Marilyn än den som ges i Beach Boys: An American Family och Summer Dreams: The Story Of The Beach Boys. Men bortser man från det så var filmen faktiskt över förväntan och jag tycker det här är en av de bättre filmerna som gjorts på senare år. Även om man är insatt i Beach Boys och Brian Wilson så är filmen ändå intressant och man jag fick reda på ett par saker som jag inte kände till tidigare. Musiken är väldigt bra och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Stark 4:a.
swampblues (Anmäl)   5/7 2016
Helt fantastisk film om ett känsligt geni som inte passade in i musikindustrin.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Love & Mercy
Se filmen