Saknaden

Originaltitel: Neljubov
Regissör:Andrej Zvjagintsev
Utgivningsår:2017

Om Saknaden:

Ett par som genomgår en skilsmässa måste tillsammans försöka hitta deras försvunna son.

Titel: Prövningen
Originaltitel: Bacalaureat
Regissör: Cristian Mungiu
År: 2016
Prövningen

Marijana Spivak, Aleksej Rozin, Matvej Novikov, Marina Vasiljeva, Andris Keiss, Aleksej Fateev, Sergej Borisov, Maxim Stojanov, Varvara Shmikova, Daria Pisareva, Yanina Hope

Andrej Zvjagintsev, Oleg Negin

Drama

Faute d'amour, Loveless

Frankrike, Ryssland, Tyskland, Belgien, USA
Diskussioner om Saknaden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Saknaden (18 st)
hsimpson (Anmäl)   15:00 21/4
Det stålgrå fotot är (förstås) magnifikt, men filmen är Zvyagintsevs svagaste hittills, vilket i och för sig säger en hel del om hans nivå. Här hade man kunnat klippa bort ca 73 minuter naket och sex (jag blev överraskad att det var så mycket sådant), så hade filmen varit ett par snäpp bättre. Fyran är ändå ganska stabil. Tycker dock inte att det här är en svidande kritik mot rysk övre medelklass, eller en bild av ett samtida Ryssland i förfall, som vissa har kommenterat. Det är en kritik mot mänskligheten.
RustyFilm (Anmäl)   10:49 14/3
"Andrej Zvjagintsev (regi, manus) beskriver här en totalt kärlekslös familj som lever i en Moskvaförort. Och det gör han på ett mästerligt sätt. Hatet som strålar mellan Zhenya och Boris (makarna) gör det här till den tyngsta ”feel bad”-filmen jag sett på länge. Hatet strålar tyvärr även mot deras 12-åriga son Alyosha. Bilderna på Alyosha gråtande i sitt pojkrum är starka och detta medan makarna är ute och ägnar sig åt sina respektive nya partners. Pojken väljer att fly lägenheten. Det är ett välgjort, provocerande och tungt dystert drama där endast inslaget med Ryska motsvarigheten till ”MissingPeople” står för lite mänsklighet och detta med militärisk disciplin.
Barneyk (Anmäl)   17:04 3/1
Det är mycket här som är mycket mycket bra, men filmen suger aldrig riktigt in mig ordentligt. Det är liksom otroligt bra och otroligt snyggt, både i foto och i berättande. Men det drar inte riktigt in mig så det blir lite småtråkigt, eller, det blir aldrig direkt tråkigt, men småputtrigt på något sätt. Mycket stark trea.
mammene (Anmäl)   6/12 2018
Efter viss eftertanke så är den nog värd en fyra, ett mycket välgjort arbete som växer efterhand. Bedrövligt är det, och man får absolut ingen känsla för någon av föräldrarna, först. Efter ett tag smyger sig en förklaring in och man leds in på något som kan vara ett försök att förklara, för den skull finns inga förmildrande omständigheter, bara så här är det. Jag gillar när man ger sig tid att utveckla och se förändringen som sker med alla inblandade och att i ett drama smyga in en thriller, bra agerat.
KimEkberg (Anmäl)   4/9 2018
Verkar som att Zvjagintsev tittat för mycket på film. Diggar inte alls den stålgrå grejden, 2:35:1 och den lökiga musiken. En kärlekslös film om kärlekslöshet blir lite för tautologisk. I den här världen är det ju ganska lätt att göra sig löjlig över kontaktlöshet, selfies och egocentrism- men i det här fallet blir det för ickedynamiskt. Jag tror inte, och hoppas inte, att det på riktigt finns så totalt känsloförlamade existenser som de filmen påvisar som normativa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Saknaden