Loving Vincent

Originaltitel: Loving Vincent
Regissör:Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Utgivningsår:2017

Om Loving Vincent:

Det är den 29 Juli 1890 och en skadad man kommer stapplandes ner för en gata i den lilla franska staden Auvres. Han trycker sina händer mot ett färskt skottsår i magen. Mannen är Vincent Van Gogh – vid tiden okänd för omvärlden, i dag en av tidernas största konstnärer. Hans tragiska död är omgärdad av mystik och spekulationer – vem var det egentligen som sköt? Loving Vincent fångar Vincent Van Goghs konstnärskap, livsöde och död genom att ge röst åt hans brev, och nytt liv åt karaktärerna i hans målningar. Produktionen av denna världens första helt oljeanimerade film har sysselsatt 150 konstnärer som tillsammans producerat en oljemålning för var och en av filmens 65 000 bildrutor.

Titel: Ethel & Ernest
Originaltitel: Pablo
Regissör: Richard Goldgewicht
År: 2012
Pablo

Douglas Booth, Jerome Flynn, Robert Gulaczyk, Helen McCrory, Chris O'Dowd, Saoirse Ronan, John Sessions, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner, Holly Earl, Robin Hodges, Josh Burdett, Bill Thomas, Martin Herdman, James Greene, Piotr Pamula, Cezary Lukaszewicz

Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Jacek Dehnel

Drama, Animerad, Kriminalare, Biografi

Polen, Storbritannien
Diskussioner om Loving Vincent  (0 diskussioner)
Kommentarer om Loving Vincent (11 st)
Mother (Anmäl)   12/9 2018
Fantastisk animation, svår att titta bort från - men var det en spelfilm eller en teknikdemo? I dunno.
Lilla prinsen (Anmäl)   26/5 2018
Muskelbygge utan hjärta.
myslas (Anmäl)   28/4 2018
Animationen är fantastisk förstås men i fråga om handling föredrar jag Maurice Pialats Van Gogh från 1991.
Metheuz (Anmäl)   14/4 2018
Fin historia framförd på ett alldeles fantastiskt sätt. Den handmålade animationen är riktigt vacker.
Manko (Anmäl)   2/3 2018
Förvånansvärt mysig och engagerande utredning av Vincents död. Känslan är nästan som ett avsnitt av Poirot eller Columbo.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Loving Vincent