Lucky

Originaltitel: Lucky
Regissör:John Carroll Lynch
Utgivningsår:2017

Om Lucky:

Den 90-årige kedjerökande ateisten Lucky bor i sin avskilda småstad i Sonoraöknen. Efter att ha överlevt alla sina samtida vänner har den oerhört självständiga Lucky befunnit sig vid ett av livets vägskäl och drar i väg på en resa för att hitta sig själv och uppnå det ouppnåeliga: upplysning.

Titel: Paterson
Regissör: Alexander Payne
År: 2013
Genre: Drama, Komedi, Äventyr, Roadmovie
Nebraska

Harry Dean Stanton, David Lynch, Ron Livingston, Ed Begley Jr, Tom Skerritt, Barry Shabaka Henley, James Darren, Beth Grant, Yvonne Huff, Hugo Armstrong, Bertila Damas, Pam Sparks, Ulysses Olmedo, Ana Mercedes, Sarah Cook (III), Amy Claire

Logan Sparks, Drago Sumonja

Drama, Komedi

Diskussioner om Lucky  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lucky (23 st)
hsimpson (Anmäl)   12:32 2/7
Harry Dean Stanton spelar lysande i denna småmysiga film. Förvänta dig dock ingenting av det som står som handling här på Filmtipet. Han drar inte iväg på en resa, och han söker inte upplysning. Filmen handlar mindre om andlighet än att acceptera döden, och Lucky som karaktär är förvånansvärt platt. Men som sagt, välspelad och småmysig.
swampblues (Anmäl)   11:58 30/6
Långsam, vacker och tankvärd.
Nalleman (Anmäl)   12:02 28/6
Ännu en gång bevisas att man i USA kan göra verkliga filmpärlor. Finstämt och med fina miljöer. En klart sevärd film!
karlmats (Anmäl)   23:02 5/6
Jag instämmer i hyllningen av Harry Dean Stanton, maken till pigg 90-åring har sällan skådats och han är träffsäker hela filmen igenom. Men jag vill också slå ett slag för regin, det är vackra miljöer och kameran vilar lagom länge på varje scen, ibland långt och ibland kort men det får ta den tid det tar att förmedla känslan som krävs. Känslan som upplevs av mig är ett tämligen djupt filosoferande om vad det innebär att närma sig döden, att hantera både den tid som är, den tid som har varit och den tid som komma skall. Jag vet inte om jag nånsin sett en film som kommer så nära inpå skinnet av denna känsla, och då är det inte bara för att HDS är så benig och senig att skinnet verkligen kommer fram även rent fysiskt. Biskådisarna gör ett bra jobb, jag gillar barhänget och tugget mellan stammisarna som lärt känna varandra utan och innan genom åren, åtminstone på nån form av plan. Framför allt känns det här genuint, kärleksfullt och fräscht åldern till trots. En hyllning som bara kommer att åldras med värdighet. En ganska stark 3a.
PeterTheW (Anmäl)   22:14 22/1
Duktiga skådisar, lågmält och finstämt men aldrig sådär värst intressant. Mest kul att se en film regisserad av duktiga skådisen JC Lynch samt HDS sista film....
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lucky