Betyg idag: 1 690 Besökare idag: 7 054

Originaltitel: Luftslottet som sprängdes
Regissör:Daniel Alfredson
Utgivningsår:2009

Om Luftslottet som sprängdes:

Detta är den tredje, avslutande och avgörande delen i Millenniumserien och som tar vid där ”Flickan som lekte med elden” slutade. Lisbeth Salander försöker bli fri från anklagelserna för trippelmord, samtidigt som Mikael Blomkvist gräver i Salanders dolda förflutna för att komma sanningen närmare.
Se filmen på CDON

Titel: Män som hatar kvinnor
Originaltitel: Män som hatar kvinnor
Regissör: Niels Arden Oplev
År: 2009
Män som hatar kvinnor
Titel: Flickan som lekte med elden
Originaltitel: Flickan som lekte med elden
Regissör: Daniel Alfredson
År: 2009
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Flickan som lekte med elden
Titel: The Girl with the Dragon Tattoo
Regissör: Brad Furman
År: 2011
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
The Lincoln Lawyer

Hans Alfredson, Michael Nyqvist, Lena Endre, Jacob Ericksson, Anders Ahlbom, Lennart Hjulström, Annika Hallin, Niklas Falk, Noomi Rapace, Michalis Koutsogiannakis, Mirja Turestedt, Sofia Ledarp, Georgi Stajkov, Micke Spreitz

Jonas Frykberg, Ulf Ryberg

Thriller

The Girl Who Kicked the Hornet's Nest

Sverige

Recension Luftslottet som sprängdes

- frienatic sätter betyg 2 och skriver:
Luftslottet som sprängdes är en missvisande titel då filmen snarare imploderar än exploderar. Istället för en dynamisk film får vi här en uppstyckad historia som är uppenbart anpassad för tv-formatet. Med inbyggda ”cliffhangers” och upprepning av redan gjorda poäng så blir det svårt att försvara millenniumtrilogins avslutande del som biofilm.

Recension av Luftslottet som sprängdes - Läs hela!

Diskussioner om Luftslottet som sprängdes  (0 diskussioner)
Kommentarer om Luftslottet som sprängdes (324 st)
Rai (Anmäl)   11:07 4/2
Inte min typ av film eller bok. Tycker att karaktären Lisbeth Salander är så otroligt överdriven, så nej tack..
Nalleman (Anmäl)   12:16 3/1
Som övriga i serien klart sevärd!
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
Florian1978 (Anmäl)   9/9 2017
Som många andra härinne har skrivit så tycker jag också att "Luftslottet" är bättre än andra filmen, men att den första är klart bäst. Det som är positiv i sista filmen är att man knyter ihop trådarna och det byggs upp en rätt så spännande story. Men just här börjar också problemet med filmen. Man bygger upp en story om en jättekonspiration och flera personer i filmen tar emot order från "högsta ort". Och det är verkligen jättespännande under första halvan av filmen. Men sen är det som att sticka hål i en ballong och man känner besvikelse när man har sett hela filmen. Framförallt får man egentligen aldrig riktigt veta hur allting hänger ihop och på vilket sätt detta skulle kräva att man behöver skriva en ny författning om skandalen uppdagas (som en i filmen uttrycker det). Och det fungerar liksom inte riktigt, tycker jag. Säger man A måste man också säga B. Sedan kan man ha andra synpunkter också: t ex personen Hans Fäste gör märkliga inhopp hela tiden men man får inget riktigt grepp om honom. Och det finns också ett par andra detaljer som inte förklaras ordentligt. Nej, när jag har sett hela serien måste jag ändå säga att jag är ganska besviken.
widez (Anmäl)   25/5 2017
Ganska förutsägbar.