Lysande gift

Originaltitel: D.O.A.
Regissör:Rudolph Maté
Utgivningsår:1949

Om Lysande gift:

Frank Bigelow åker till San Francisco för att ta det lugnt. Han upptäcker dock att någon har förgiftat honom. Han har nu endast 48 timmar kvar att leva. Han försöker under dessa 48 timmar hitta sin mördare.

Titel: 4 maskerade män
Originaltitel: Detective Story
Regissör: William Wyler
År: 1951
Polisstation 21
Titel: Ursäkta, fel nummer!
Originaltitel: Sorry, Wrong Number
Originaltitel: Mystery Street
Regissör: John Sturges
År: 1950
Mördare utan ansikte

Edmond O'Brien, Pamela Britton, Luther Adler, Neville Brand, Beverly Campbell, William Ching, Lynn Baggett, Henry Hart, Laurette Luez

Clarence Greene, Russell Rouse

Drama, Mysterium, Film-Noir

Dead on Arrival

Recension Lysande gift

- weng-weng sätter betyg 3 och skriver:
Denna rafflande svartvita thriller handlar om en man som sakta håller på att dö av förgiftning. Någon har velat honom illa, men han vet inte vem. Upplägget liknar Sunset Boulevard (som kom samma år…) med en redan ”död” karaktär i öppningsscenen som sedan återberättar hela filmen. Här har dock det nostalgiska fått gett plats åt rapp hårdkokt dialog, fartigt tempo och elaka (om än i vissa fall inte...

Recension av Lysande gift - Läs hela!

Diskussioner om Lysande gift  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lysande gift (22 st)
Albion (Anmäl)   08:58 21/5
Det här var en frisk fläkt tycker jag. Finurlig vinkel och tät intrig som borgar för en trevlig filmupplevelse. Någon annan i huvudrollen hade säkert skruvat upp nivån ytterligare något. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
Tonti (Anmäl)   11:29 19/5
Kul film som känns som en perfekt inkarnation av idén om hur noir uppfattas i det allmänna medvetandet idag. Pulpig på samma sätt som Kiss Me Deadly, dock utan den geniala extra dimension som den filmen har. Det är som att alla medverkande gör någon slags parodi på skådespeleri men eftersom det är så pass genomgående funkar den absurda tonen väldigt bra.
haajen (Anmäl)   10:43 29/4
Hade rätt höga förväntningar men de infriades tyvärr inte, snyggt foto och bra idé men filmen är träig och vissa ljudeffekter får en att vilja ta fram skämskudden. Den har således inte åldrats med behag.
eriqk (Anmäl)   21:00 25/4
" I don't think you fully understand, Bigelow. You've been murdered." Hehe!
KyLLo (Anmäl)   16:55 24/4
Snygg, men klichéfylld och med visst överspel.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lysande gift