M

Originaltitel: M
Regissör:Fritz Lang
Utgivningsår:1931

Om M:

När polisen i en tysk stad inte kan fånga en barnmördare så hjälper andra kriminella till i jakten.

Titel: Fury
Regissör: Fritz Lang
År: 1933
Genre: Kriminalare
Doktor Mabuses testamente

Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Ellen Widmann, Inge Landgut, Otto Wernicke, Theodor Loos, Fritz Odemar, Paul Kemp, Friedrich Gnaß, Rudolf Blümner, Georg John

Fritz Lang, Thea von Harbou

Kriminalare, Thriller, Film-Noir

M - Eine Stadt sucht einen Mörder

Tyskland

Recension M

- tvoj sätter betyg 5 och skriver:
M handlar om att en barnamördare går lös i staden. Morden upprör allmänheten och en hetsjakt bryter ut där alla vill åt mördaren för att utfärda enligt dem själva en rättvis dom. Stadens övriga brottslingar upprörs även av morden och då polisen gör razzior i den undre världen beslutar de sig för att också hitta mördaren. Filmen skildrar denna jakt och hur det leder till att mördaren tillslut hittas....

Recension av M - Läs hela!

Med i listor: 30-tal Top 50, Film-Noir Top 50
Diskussioner om M  (0 diskussioner)
Kommentarer om M (330 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
ThePatient (Anmäl)   18/3 2017
Jag såg nyss om den, och guldklimparna är kvar men vissa partier är tidsenligt sega och klumpigt gjorda. Allt som allt är den imponerande och jag gillar den för studievärdet i filmhistoria. Klart före sin tid.
92axha10 (Anmäl)   14/3 2017
De tidiga tyska mästarna var verkligen det. Ämnet som skildras genom att utnyttja alla filmkonstens styrkor. Skuggor, ljud, bildsymbolism, berättarkost och dialog är allt fantastiskt.
Dele (Anmäl)   3/2 2016
Visuellt mycket stilig och genomtänkt historia som med sitt valda fokus och genomarbetade upplägg blir väldigt givande och riktigt beundransvärd. Den avslutande rättegångsscenen torde vara en av filmhistoriens stora.
MaxMackan (Anmäl)   3/11 2015
Filmen är sådär tills slutet som är en uppenbarelse. Sista 20 är bland det bästa jag sett och är tematiskt förvånansvärt sofistikerat för 1931. Odödligt. Dessa 20 minuter är den solklaraste femman någonsin, men då filmen tills dess mest varit en stabil trea med några passager som ligger högre så blir det svårt. Fyra tills vidare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till M