Mad Max: Fury Road

Originaltitel: Mad Max: Fury Road
Regissör:George Miller (II)
Utgivningsår:2015

Om Mad Max: Fury Road:

En apokalyptisk historia som utspelar sig i de mest avlägsna delarna av vår planet, i ett ökenlandskap där mänskligheten är nedbruten, och de allra flesta är galna och kämpar för livets nödvändigheter.

Titel: Mad Max 2: The Road Warrior
Originaltitel: Mad Max 2: The Road Warrior
Regissör: George Miller (II)
År: 1981
Mad Max 2: The Road Warrior
Titel: Mad Max
Originaltitel: Mad Max
Regissör: George Miller (II)
År: 1979
Regissör: Neil Marshall
År: 2008
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
Doomsday

Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult, Hugh Keays-Byrne, Zoë Kravitz, Rosie Huntington-Whiteley, Riley Keough, Abbey Lee, Courtney Eaton, Nathan Jones, Josh Helman, John Howard (II), Richard Carter, Iota, Melissa Jaffer, Jennifer Hagan, Megan Gale

George Miller (II), Nick Lathouris, Brendan McCarthy

Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction

Mad Max 4

Australien, USA

Recension Mad Max: Fury Road

- Mat1az sätter betyg 5 och skriver:
Efter att de senaste åren regisserat familjefilmer med talande grisar och animerade pingviner har George Miller äntligen hittat tillbaka. Tillbaka till den skitiga postapokalyptiska öknen fylld av förödelse och med en doft av bensin och död. Det var här allting började. Mad Max blev Millers stora genombrott 1979. Han gjorde två uppföljare; Road Warrior (1981) och Beyond Thunderdome (1985). Även...

Recension av Mad Max: Fury Road - Läs hela!

Diskussioner om Mad Max: Fury Road  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mad Max: Fury Road (323 st)
pufred (Anmäl)   22:48 13/2
Ozploitationrulle på postapokalyptisk western. Klassiskt exempel på yta över innehåll. Manus och dialog är på mindre än en sida, storyboards för biljakter 3500. Regissören hat inte gjort något hyfsat sen 80-talet och i sin desperation återupplivar sina kultklassiker, fast det är ingen sequel el prequel. Re-boot, re-visiting? är det ens samma person, som inte hade huvudrollen? Han tog lite "coola" idéer, som att tyrannen själv ska åka ut i sin ultracoola bil med ett följe av asadyrkande fanatiker, och pukslagare och eldsprutande gitarrspelare, det var inte ens coolt på 80-talet..Feministisk? Förutom Furiosa är det ett gäng lättlädda victoria secrets-modeller som ska räddas, även fast de helst vill tillbaks till sin tyrann.En blir helt plötsligt kär i en av fanatikerna från ingenstans för att han ser lite ynklig ut? Mångfald? Utspelar sig i Australien , inspelad i Afrika , och det finns bara européer med i filmen? Hela filmen är en biljakt vilket i sig är tråkigt. Gjord för 3-d för att visa lite flygande rattar och döskallar. På plussidan: Estetiskt och färgskalemässigt är det iofs fantastiskt, lite nyskapande stunts i biljakterna, Hardy och Theron har inte mycket att jobba med men gör iaf inte bort sig. Den är inte sämre än de andra rätt mediokra mad-max-rullarna (som iaf blev kult när de kom) Betyg 2+/3-. Helt ofattbart att BÅDE publik och kritiker tagit till sig den här, måste vara den mest överhypade filmen på 10-talet.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
ulpe01 (Anmäl)   25/9 2017
Om jag inte redan visste om det skulle jag säga "aldrig i livet" ifall någon sagt till mig att det här var regisserat av samma snubbe som gjorde "Happy Feet" och "Babe". Seriöst osannolikt. Full fart mest hela tiden och trots att sista halvtimmen i princip är en upprepning är det underhållande. Charlize dominerar totalt och jag ser fram emot mer Furiosa.
HerrNenne (Anmäl)   18/9 2017
Två timmar lång biljakt med karaktärer lika djupa som rollistan utlovar. Och haha, kommentaren före mig. Pinsam. Folk tycker olika. Kliv ner från din höga häst, ditt hycklande pretto.
cALLEf (Anmäl)   7/8 2017
Jag har tänkt lite mer efter jag satte femman och skrev kommentaren. Det är intressant hur många som sätter otroligt låga betyg med motiveringen att det inte är någon handling och kommentarer som "detta är en 2 timmar lång biljakt och kan inte få mer än 2a". Vem har sagt en bra film måste ha en utförlig handling? Jag roade mig med att kolla era profiler och många har ju såklart satt höga betyg på kultklassikern Pulp Fiction. Skulle ni säga att det är en film med djup handling? Jag kan garantera att när Pulp Fiction kom satt dåtidens trångsynta viktigpettrar och resonerade på samma vis, "den har ingen handling så den får en trea". Den här kritiken upphörde förstås när filmen erhöll kultstatus. Film går under kategorin underhållning. Den behöver inte vara vacker eller följa en specifik mall med krav som handling, politisk korrekthet, trovärdighet eller andra dumheter för att vara bra. Den är till för att underhålla dig. Om du känner att du behöver en tydlig handling för att tycka att en film är underhållande, försök slappna av och låt fantasin flöda. På samma vis som du kan underhållas av en konsert, djurprogram eller dansshow utan handling är det okej att underhållas av film. Andas, du kan klara detta.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mad Max: Fury Road
Se filmen