Mad Max: Fury Road

Originaltitel: Mad Max: Fury Road
Regissör:George Miller (II)
Utgivningsår:2015

Om Mad Max: Fury Road:

En apokalyptisk historia som utspelar sig i de mest avlägsna delarna av vår planet, i ett ökenlandskap där mänskligheten är nedbruten, och de allra flesta är galna och kämpar för livets nödvändigheter.

Titel: Mad Max 2: The Road Warrior
Originaltitel: Mad Max 2: The Road Warrior
Regissör: George Miller (II)
År: 1981
År: 1995
Waterworld
Titel: Mad Max
Originaltitel: Mad Max
Regissör: George Miller (II)
År: 1979
Regissör: Neil Marshall
År: 2008
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
Doomsday

Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult, Hugh Keays-Byrne, Zoë Kravitz, Rosie Huntington-Whiteley, Riley Keough, Abbey Lee, Courtney Eaton, Nathan Jones, Josh Helman, John Howard (II), Richard Carter, Iota, Melissa Jaffer, Jennifer Hagan, Megan Gale

George Miller (II), Nick Lathouris, Brendan McCarthy

Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction

Mad Max 4

Australien, USA

Recension Mad Max: Fury Road

- jotnan sätter betyg 5 och skriver:
Efter tjugo år av tystnad återvänder George Miller till det biltokiga, apokalyptiska Australien. Från erfarenheter av tidigare återupplivanden som Terminator Salvation, A-team, Karate Kid och den senaste Indiana Jones börjar varningsklockorna ringa. Men vi kan andas ut, med Fury Road är Mad Max långt ifrån levande död. Tom Hardy tar över titelrollen från Mel Gibson och blir genast kidnappad av mystiska,...

Recension av Mad Max: Fury Road - Läs hela!

Diskussioner om Mad Max: Fury Road  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mad Max: Fury Road (327 st)
husberg (Anmäl)   11:44 6/3
Feminismens triumf över det patriarkala hydraulimperiet. Barnavlingsfabriker och tantriarkat. Explosiv tokaction av sällan skådat slag.
Shadowblade666 (Anmäl)   30/8 2018
En riktig käftsmäll...speciellt i 3D!
Jansmyr (Anmäl)   2/5 2018
Som en remake på tvåan; vilken tur tycker jag; originalet är alldeles för bra för att få en nyinspelning. Precis som i tvåan finns det inte mycket till handling, men till skillnad från tvåan är större del av produktionen nu gjort med dator och i studio, minus för det. Jag tycker det är skönt att de inte försöker ge filmen mer handling än vad den har genom att slänga in lite skådespeleri emellanåt. Filmen är vad som visas på trailern, i två timmar. Störst minus får den för att jag inte en gång under denna dystopiska film känner att det finns lite av något. Alla verkar ha oändligt med mat, bensin, ammunition och smink; dåligt!
apmannen (Anmäl)   24/2 2018
Briljant idé från producenterna: "Äh, vi slänger in lite lättklädda supermodeller i birollerna och kallar den feministisk!". Så sjukt enkel win.
pufred (Anmäl)   13/2 2018
Ozploitationrulle på postapokalyptisk western. Klassiskt exempel på yta över innehåll. Manus och dialog är på mindre än en sida, storyboards för biljakter 3500. Regissören hat inte gjort något hyfsat sen 80-talet och i sin desperation återupplivar sina kultklassiker, fast det är ingen sequel el prequel. Re-boot, re-visiting? är det ens samma person, som inte hade huvudrollen? Han tog lite "coola" idéer, som att tyrannen själv ska åka ut i sin ultracoola bil med ett följe av asadyrkande fanatiker, och pukslagare och eldsprutande gitarrspelare, det var inte ens coolt på 80-talet..Feministisk? Förutom Furiosa är det ett gäng lättlädda victoria secrets-modeller som ska räddas, även fast de helst vill tillbaks till sin tyrann.En blir helt plötsligt kär i en av fanatikerna från ingenstans för att han ser lite ynklig ut? Mångfald? Utspelar sig i Australien , inspelad i Afrika , och det finns bara européer med i filmen? Hela filmen är en biljakt vilket i sig är tråkigt. Gjord för 3-d för att visa lite flygande rattar och döskallar. På plussidan: Estetiskt och färgskalemässigt är det iofs fantastiskt, lite nyskapande stunts i biljakterna, Hardy och Theron har inte mycket att jobba med men gör iaf inte bort sig. Den är inte sämre än de andra rätt mediokra mad-max-rullarna (som iaf blev kult när de kom) Betyg 2+/3-. Helt ofattbart att BÅDE publik och kritiker tagit till sig den här, måste vara den mest överhypade filmen på 10-talet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mad Max: Fury Road
Se filmen