Betyg idag: 1 103 Besökare idag: 5 509

Originaltitel: Mad Max
Regissör:George Miller (II)
Utgivningsår:1979

Om Mad Max:

I ett postapokalyptiskt Australien härjar ett fruktat MC-gäng. När de utnämner Max Rockantansky till sin fiende och bränner en MC-polis bestämmer sig Max för att sluta arbetet för att på så sätt skydda sin familj, men MC-gänget tänker inte låta honom vara ifred.
Se filmen på Plejmo

Titel: Mad Max 2: The Road Warrior
Originaltitel: Mad Max 2: The Road Warrior
Regissör: George Miller (II)
År: 1981
År: 1985
Mad Max bortom Thunderdome
Titel: Mad Max: Fury Road
Originaltitel: Mad Max: Fury Road
Regissör: George Miller (II)
År: 2015
Regissör: Paul Bartel
År: 1975
Genre: Action, Science Fiction
Death Race 2000

Mel Gibson, Joanne Samuel, Hugh Keays-Byrne, Tim Burns, Steve Bisley, Roger Ward, Geoff Parry, David Cameron (I), Sheila Florance, David Bracks, Howard Eynon, Nic Gazzana, Bertrand Cadart, Lisa Aldenhoven, Vincent Gil, Lulu Pinkus, Max Fairchild

George Miller (II), James McCausland

Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction

Australien
Med i listor: Postapokalyptiska filmer, Tenderhooligans biljaktsorgie
Kommentarer om Mad Max (284 st)
HerrNenne (Anmäl)   20/11 2017
Blev förvånad över hur meningslöst det här faktiskt var. Man förstår varför världen blev populär, men inte varför filmen blev det.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
wasteoftime (Anmäl)   27/8 2017
Det här var en något förvirrande upplevelse, faktiskt. Jag hade sett tvåan och trean tidigare, men det är längesedan. Minst 10 år sedan. Och detta var verkligen inte vad jag förväntade mig. Det är rätt långt ifrån den post-apokalyptiska bild man har utav Mad Max. Det är mest oengagerande och om inta taffligt, så i alla fall trist. 0,9 på SH-skalan.
Rehn108 (Anmäl)   29/7 2017
Betydligt bättre än vad jag mindes den! Ganska taffligt bildspråk och märkliga klipp, men härliga karaktärer och en lätt njutning rakt igenom.
Andreas_ (Anmäl)   10/11 2016
Kan inte förstå hur detta kan kan klassas som en kultklassiker eller mästerverk, det är alldeles för fult och amatörmässigt gjort, ser ut som ett dåligt skolprojekt idag men får erkänna att jag tyckte den var skitbra som liten innan man hade koll på detaljer och realism eller ens handling...däremot gör Mel Gibson en stabil insats som skådis i sin första film, riktigt imponerande faktiskt men Geroge Miller som idag är en av dom absolut bästa och mest spännande actionregissörer gör här en riktigt kalkonrulle, för även om det är lågbudget så är det inte ens snyggt filmat och kassa skådisar utöver Gibson samt fåniga detaljmissar som att Gibson kan skjuta någon på 500 meter med ett avsågat hagelgevär för att nämna en sak och det kassa manuset ska vi inte ens tala om...nä detta är inte katastrofdåligt men nära inpå, jag är inte imponerad som vuxen av denna överskattade sörja....här har vi faktiskt en film man hade kunnat hoppas på en remake, kanske i så fall som prequel till Fury Road med Tom Hardy, hade kunnat vara nåt i så fall men originalet håller inte idag, gjordes mycket bättre filmer på både 70 och tidigt 80 tal än detta skräp. Mycket svag 2:a blir betyget.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mad Max