Betyg idag: 1 889 Besökare idag: 5 738

Originaltitel: Goodfellas
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1990

Om Maffiabröder:

Under 30 år följs den unge Henry Hills karriär mot den inre kretsen av maffian. Eftersom han är halvirländsk kan han inte nå den riktiga toppen och misstankar börjar riktas mot honom både från polisen och de egna.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Brian De Palma
År: 1987
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
De omutbara

Ray Liotta, Robert De Niro, Joe Pesci, Paul Sorvino, Lorraine Bracco, Frank Sivero, Catherine Scorsese, Mike Starr, Frank Vincent, Tony Darrow, Illeana Douglas, Frank Adonis, Samuel L Jackson, Paul Herman, Anthony Powers, Debi Mazar, Chuck Low

Nicholas Pileggi, Martin Scorsese

Drama, Kriminalare, Thriller, Biografi

Recension Maffiabröder

- Bobby Peru skriver:
Martin Scorsese's klassiker är, i mitt tycke, den bästa filmen om maffian och organiserad brottslighet i allmänhet. Alltså bättre än storfilmerna Gudfadern och uppföljaren. Orsaken är att Maffiabröder (Goodfellas) skildrar så mycket på så kort tid, medan konkurrerande Gudfadern-serien tar så lång tid på sig att skildra en enda liten händelse. Dessutom är Scorsese's mer trogen verkligheten än Coppola's...

Recension av Maffiabröder - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50, Populärt och billigt, Thriller Top 50
Diskussioner om Maffiabröder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Maffiabröder (745 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   19:59 9/10
Klassiker
Sture Stenhög (Anmäl)   03:09 4/7
Jag mindes den som bättre, men visst är det fortfarande bra det här. Det är utan tvekan en underhållande gangsterrulle, men eftersom det inte riktigt är min genre, så hade jag nog behövt något mer än det. Scorsese är dock verkligen i sitt esse här och han har skapat en gangstervärld som känns väldigt levande. Imponerande också att han får filmen att flyta på så bra trots dess episodiska natur. I övrigt får vi bra skådespelare (Joe Pesci ger sannerligen lynnigheten ett ansikte), ett skönt soundtrack, och snygga kameraåkningar. Det är dessutom riktigt roligt emellanåt. De hade dock gärna fått vara lite mer sparsamma med berättarrösten. Men en stark trea landar det här iaf på
sawa (Anmäl)   23:22 2/7
Intressant, bra spel fast ganska förutsägbar.
mammene (Anmäl)   19:32 2/7
Jag är ingen älskare av maffiafilmer, tycker de ofta är dryga med dryga gubbar som går omkring och sprätter. Den här var väl ok, med brutal humor och historia som sägs bygga på verklighet så ok den gick an.
Misslovemovie (Anmäl)   21:13 25/6
Mycket är fantastiskt bra i denna film men efter ungefär halva filmen tappar man intresset lite.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Maffiabröder
Se filmen