Betyg idag: 1 678 Besökare idag: 5 120

Originaltitel: Goodfellas
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1990

Om Maffiabröder:

Under 30 år följs den unge Henry Hills karriär mot den inre kretsen av maffian. Eftersom han är halvirländsk kan han inte nå den riktiga toppen och misstankar börjar riktas mot honom både från polisen och de egna.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Brian De Palma
År: 1993
Film nr.: 2063
Carlito's Way

Ray Liotta, Robert De Niro, Joe Pesci, Paul Sorvino, Lorraine Bracco, Frank Sivero, Catherine Scorsese, Mike Starr, Frank Vincent, Tony Darrow, Illeana Douglas, Frank Adonis, Samuel L Jackson, Paul Herman, Anthony Powers, Debi Mazar, Chuck Low

Nicholas Pileggi, Martin Scorsese

Drama, Kriminalare, Thriller, Biografi

Recension Maffiabröder

- ByronBlue sätter betyg 4 och skriver:
"As far back as I can remember, I've always wanted to be a gangster." Jag tycker det är ett klockrent sätt att starta en film. Öppningsscenen i Maffiabröder är verkligen superb, den har humor, ger en försmak om hur filmen kommer vara och inte minst vill man verkligen se filmen.

Recension av Maffiabröder - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50, Populärt och billigt, Thriller Top 50
Diskussioner om Maffiabröder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Maffiabröder (747 st)
Pi-R (Anmäl)   11:54 16/11
En stabil-till-stark fyra, och ett uns av besvikelse, vilket på det hela taget har mer att göra med mina förväntningar än filmen som sådan. Scorses hantverk, inte minst med kameraarbetet är påtagligt, och de fyra huvudrollsinnehavarna, Liotta, De Niro, Pesci och Bracco, är närmast felfria. De tre männen är de som har fått mest uppmärksamhet, men Bracco som Karen spelar definitivt i samma liga. Filmens främst skönhetsmiss ligger i överanvändningen av voiceovers, men jag tycket också att vissa sektioner av filmen hade tjänat på att tightas upp; det saggar till sig lite mer än vad som är försvarligt. Å andra sidan finns det andra scener, inte minst de som öppnar respektive avslutar filmen, som sitter som en smäck, och där voiceovern trots allt är pricken över i.
Hypostas (Anmäl)   21:45 4/4
Sänkning till trea efter omtitt i anhedoniskt tillstånd.
StaffanE71 (Anmäl)   23/12 2017
Kanske aningens för lång, men fullständigt briljant Maffiafilm. Ett måste. 5'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker
Sture Stenhög (Anmäl)   4/7 2017
Jag mindes den som bättre, men visst är det fortfarande bra det här. Det är utan tvekan en underhållande gangsterrulle, men eftersom det inte riktigt är min genre, så hade jag nog behövt något mer än det. Scorsese är dock verkligen i sitt esse här och han har skapat en gangstervärld som känns väldigt levande. Imponerande också att han får filmen att flyta på så bra trots dess episodiska natur. I övrigt får vi bra skådespelare (Joe Pesci ger sannerligen lynnigheten ett ansikte), ett skönt soundtrack, och snygga kameraåkningar. Det är dessutom riktigt roligt emellanåt. De hade dock gärna fått vara lite mer sparsamma med berättarrösten. Men en stark trea landar det här iaf på
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Maffiabröder