Magdalenasystrarna

Originaltitel: The Magdalene Sisters
Regissör:Peter Mullan
Utgivningsår:2002

Om Magdalenasystrarna:

Magdalene Asylums på Irland drevs av Sisters of Mercy på uppdrag av katolska kyrkan. Unga flickor skickades till Magdalenahemmen av familjer eller barnhem, och väl där hamnade de så gott som i fångenskap och fick slita hårt på tvätterier och utsattes för att bli befriade från sina synder. Det kunde till exempel vara en synd att ha en ogift mor, eller att vara för söt eller för ful, för intelligent eller att ha blivit utsatt för våldtäkt och berättat om det. För att befrias från synderna tvingades flickorna arbeta 364 dagar om året, utan betalning och som tack fick de svälta, de blev slagna, förödmjukade och om de blev gravida togs deras barn ifrån dem. Deras straff var livstidslångt. Tusentals kvinnor levde och dog hos Magdalenasystrarna. Det sista Magdalenahemmet stängde 1996.

Titel: Den nya människan
Regissör: Phillip Noyce
År: 2002
Genre: Drama, Äventyr
Rabbit-Proof Fence

Geraldine McEwan, Anne-Marie Duff, Nora-Jane Noone, Dorothy Duffy, Eileen Walsh, Mary Murray, Britta Smith

Peter Mullan

Drama

Storbritannien, Irland

Recension Magdalenasystrarna

- valsinger sätter betyg 4 och skriver:
2003 blev knappast ett nådens filmår för den katolska kyrkan. Från Mexiko kom en känga i form av Carlos Carreras gripande Fader Amaros synder, och här delar Peter Mullan ut en präktig råsop mot Irlands religiösa fundamentalister. I Magdalenasystrarna är ondskan personifierad i form av nunnor från Helvetet. I 60-talets Irland var så kallade Magdalenaasyler ett känt begrepp. Anstalterna bedrev kommersiell...

Recension av Magdalenasystrarna - Läs hela!

Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Magdalenasystrarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Magdalenasystrarna (86 st)
supermancover (Anmäl)   02:03 24/1
Väldigt stark och tung film som griper tag direkt.
Barneyk (Anmäl)   21:32 20/1
Svårt att inte bli gripen och det är minst sagt chockerande att det vaktikst inte var så längesedan detta pågick. Filmen har sina brister och känns bitvis lite spretig men samtidigt är den rakbladsvass. Just verklighetsanknytningen gör att det knyter sig i magen på mig och jag tänker på allt vi låter ske idag. Fyran är kanske inte så stark som den borde vara men är ändå där. Starka och bra skådespelare och bitvis snyggt kameraarbete utan att stjäla uppmärksamhet.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Olika typer av övergrepp finns det gått om på vårt klot. Här beskrivs en av de mera höljda varianterna av övergrepp, förnedring och sadism. Berättelsen som bygger på verkliga händelser utspelas på ett katolskt nunnekloster. Ett kloster som fungerar som ett slavläger i en skrämmande och sluten värd som behärskas av ”Magdalenasystrarna”. Peter Mullan står för regin på ett utomordentlig bra sätt. En välgjord film.
-Hedda- (Anmäl)   12/7 2014
Fascinerande tema men som filmupplevelse lirar det inte. Visst återspeglas grymhet men handlingens förutsägbarhet gör filmen mindre fängslande. Hade kunnat vara mer avskalad och komprimerad. Det som gör filmen gripande är det obehagliga faktum att scenerna bygger på verkliga händelser..
lightship (Anmäl)   13/12 2012
Otroligt gripande och hemsk, men saknade något jag inte riktigt kunde sätta fingret på som var det som krävdes för en fyra. Stark trea dock.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Magdalenasystrarna