Maggie vaknar på balkongen

Originaltitel: Maggie vaknar på balkongen
Regissör:Mark Hammarberg, Ester Martin Bergsmark
Utgivningsår:2008

Om Maggie vaknar på balkongen:

Maggie matchar alltid klackskorna med baskern och älskar guld. Hon bor på femtonde våningen i en förort till Malmö. På balkongen ligger rester kvar från hennes förflutna. Under en golfbag, bredvid ett travkvitto från 1999, ligger en duva som hon dödat när hon inte kunde sova. I "Maggie vaknar på balkongen" får vi se den svenska vardagen genom Maggies kameralins. Fram träder ett land som är fyllt av absurditeter och längtan. Paraplyer, pudelpensionärer, potentiella våldtäktsmän och rönnbär gulliga som tomater.

Titel: Dom kallar oss mods

Maggie in Wonderland

Sverige

Recension Maggie vaknar på balkongen

- Björnson sätter betyg 5 och skriver:
Maggie vaknar på balkongen beskrevs i P1:s Kino som en ”jävligt bra dokumentär” och regissörerna Mark Hammarberg och Ester Martin Bergsmark beskrevs som svensk dokumenärfilms nya hopp. Det lät ju otroligt hoppingivande för en så livlös och bortdomnad konstart som den svenska dokumentärfilmen, som inte förnyats sen Dom kallar oss mods. Så ”svensk dokumentärfilms nya hopp” får man ju inte missa. ...

Recension av Maggie vaknar på balkongen - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2008
Diskussioner om Maggie vaknar på balkongen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Maggie vaknar på balkongen (43 st)
KyLLo (Anmäl)   8/10 2016
Den här såg jag för många år sedan. Det jag minns bäst från filmen är att hon hade odrägliga fåglar på balkongen och blev antastad på gatan. Ingen munter film, utan deprimerande. Det hade varit bättre att inte se den. Däremot tycker jag att det är bra att politiker och myndigheter uppmärksammas på hur allvarliga problemen är.
RichardEk (Anmäl)   17/7 2013
Svår att inte tycka om även om filmen saknar riktning och precision. Men det finns några obetalbara scener, den med tomten från Civilförsvaret som får George Bush att te sig som en upplyst renässansman, i första hand. De mörka stunderna är också kraftfulla. Berusade män i Malmö som förföljer och vill tvinga sig på Maggie ger en indikation på hur djupt det strukturella patriarkala våldet verkligen ligger.
Raimo_1985 (Anmäl)   25/3 2013
En fin och mycket gripande dokumentär om och av vad det verkar en skön, härlig människa som aldrig ger upp hur svårt det än här. Den här kan ju alla se som tror det är så lätt att börja ett nytt liv någon helt annanstans.... I övrigt är det en film som berättar mycket om Malmö, människorna där och dagens Sverige. Mycket bra.
Llamia (Anmäl)   25/1 2011
Fantastisk!
htc (Anmäl)   21/11 2010
Girl power, Maggie!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Maggie vaknar på balkongen